Wat is een sportmassage?

Waarin verschilt een sportmassage precies van een reguliere massage? En is het ook aan te raden voor niet sporters? In deze blog vertellen wij er meer over.

Je hebt vast wel eens van het begrip gehoord: de sportmassage. De naam zegt het al, dit is een massage gericht op mensen die vaak sporten en baat hebben bij een voorspoedig spierherstel. Maar waarin verschilt een sportmassage nu precies van een reguliere massage? En is het ook aan te raden voor niet-sporters? In deze blog vertellen wij je er meer over.

De sportmassage

De sportmassage is een krachtige massage die is bedoeld om het lichaam weer in balans te krijgen. Er is bij deze massage extra aandacht voor de spieren waarbij er gebruik wordt gemaakt van diepe en langzame massagetechnieken. Deze speciale bewegingen zorgen voor reacties in het lichaam die het spierherstel moeten bevorderen. Het verbetert de bloedcirculatie waardoor afvalstoffen, pijn en vocht sneller kunnen worden afgevoerd. Zo kunnen blessures worden hersteld én voorkomen.

Voor wie is een sportmassage?

In principe is een sportmassage bedoeld voor mensen die vaak sporten. De massage kan echter ook heel geschikt zijn voor een niet-sporter. De sportmassage heeft namelijk ook een ontspannende werking op het hele lichaam. Voor mensen die klachten hebben door overbelasting, stress of een verkeerde houding kan de massage daarom ook heel nuttig zijn. Het laat de spanning en stress uit het lichaam vloeien en verminderd hierdoor de pijn.

Effecten van een sportmassage

Een sportmassage wordt dus toegepast om het herstel van spieren te bevorderen, pijn weg te nemen of stress te verminderen. Het zorgt voor een betere bloedcirculatie en stofwisseling. Ook kan de sportmassage leiden tot een betere nachtrust, een meer positieve mentale toestand en betere spierspanning.

Tips voor een sportmassage

Wanneer je een sportmassage neemt is het handig om een aantal dingen te weten. Deze zal de masseur of fysiotherapeut ongetwijfeld ook aan je vertellen. Het is na een sportmassage heel belangrijk om veel water te drinken. Alle opgehoopte afvalstoffen komen namelijk vrij door de massage en deze moeten worden afgevoerd. Doordat de afvalstoffen vrijkomen kan het ook zijn dat de pijn in bepaalde spieren eerst wat heviger wordt, om vervolgens af te nemen.

Als je last hebt van spierpijn na het sporten, is het niet verstandig om meteen een sportmassage te nemen. Je kunt hier beter een paar dagen mee wachten. Op die manier kunnen de spieren zichzelf herstellen waardoor ze sterker worden.

Tot slot is het niet verstandig om een sportmassage te nemen als je een ontsteking of wond hebt. Ook is het bij koorts, een spierscheuring of kneuzing af te raden. Bij twijfel kun je altijd een van onze fysiotherapeuten raadplegen!

Heb jij wel eens een sportmassage gehad?