Wat is een peesblessure en hoe behandel je deze?

Een van de meest voorkomende blessures die voorkomen bij fitness en hardlopen, is de peesblessure. Het is van belang de blessure op tijd te signaleren, anders bestaat er een kans dat deze chronisch wordt. In deze blog vertellen we hoe je een peesblessure kunt herkennen en behandelen.

Een van de meest voorkomende blessures bij fitness en hardlopen, is de peesblessure. Ook bij sportende kinderen komt deze blessure vaak voor. Pezen zitten door je hele lichaam, het is dan ook niet gek dat deze wel eens overbelast raken. Het is van belang de blessure op tijd te signaleren, anders bestaat er een kans dat deze chronisch wordt. In deze blog vertellen we hoe je een peesblessure kunt herkennen en behandelen.

Wat is een pees?

Een pees is het uiteinde van een spier waarmee die aan het bot of kraakbeen vastzit.
Pezen zit overal in je lichaam, van je pols tot aan de achillespees. Het is een soort band die bestaat uit bindweefselcellen die niet kunnen samentrekken (zoals bij spiercellen wel het geval is).

De bloedvaten in pezen zitten voor en achter de pezen, hierdoor is de bloedcirculatie niet optimaal. Bloedvaten zorgen voor toevoer van zuurstof en voedingstoffen. Door een gebrekkige doorbloeding ontstaan vaker blessures en herstelt het minder snel.

Oorzaak peesblessure

Een peesblessure ontstaat meestal door overbelasting. Wanneer de pees overbelast raakt door intensief sporten of het tillen van zware gewichten, kunnen er scheurtjes ontstaan. Deze scheurtjes kunnen zichzelf herstellen maar door de slechte doorbloeding duurt dit bij een pees wat langer. Hierdoor ontstaat een peesblessure.

Ook door het verkeerd trainen van de spieren kan een peesblessure ontstaan. Wanneer je oefeningen niet op een gecontroleerde manier uitvoert, kan dit de pees aantasten. Laat daarom een gewicht niet ‘terugvallen’ maar laat het rustig terugzakken. Dit geldt voor alle spiergroepen in je lichaam.

Behandeling peesblessure

Wanneer je last hebt van een peesblessure kun je niet veel meer doen dan rusten. Je geduld wordt op de proef gesteld want het herstel kan een tijdje duren. Het is verstandig om de pees zo min mogelijk te belasten.

Een (sport)fysiotherapeut kan je specifieke oefeningen geven om de pezen sterker te maken. Dit is vooral van belang wanneer je vaak last hebt van een peesblessure. Zodra de klachten minder worden, kun je met kleine stapjes de pees weer gaan belasten. Begin niet te snel! Je zult zien dat de klachten dan weer terug komen.

Tips bij een peesblessure

Om een peesblessure te voorkomen en behandelen hebben wij de volgende tips voor je:

  • Doe altijd een warming-up voordat je intensief gaat sporten. Hiermee zorg je voor een goede doorbloeding van de spieren en pezen en heb je minder kans op blessures;
  • Stretch en masseer de spieren en pezen waar je vaak last van hebt. Hiermee stimuleer je de doorbloeding;
  • Wanneer je de knieën buigt, moet je recht naar beneden gaan en geen zijwaartse beweging maken. Dit belast de pezen te veel.
  • Koel de pezen na een intensieve training met een ice pack. Zo wordt de kans op irritatie en ontsteking verlaagt en worden blessures voorkomen;
  • Verander de oefening wanneer deze vaak pijn veroorzaakt. Je kunt spieren vaak op veel verschillende manieren trainen;
  • Luister naar je lichaam! Voel je pijn tijdens een training? Stop dan meteen en ga niet door met de beweging. Dit zal de blessure alleen maar verergeren.

Heb jij wel eens last gehad van een peesblessure? Onze fysiotherapeuten staan altijd voor je klaar om je te helpen bij het herstel ervan. Neem contact met ons op voor meer informatie.