4 tips voor het beste resultaat bij fysio oefeningen

Wanneer je wel eens bij een fysiotherapeut komt, weet je ongetwijfeld dat je vaak oefeningen krijgt die je thuis kunt doen. Door de oefeningen niet alleen tijdens de afspraak maar ook thuis te doen, is de kans groter dat je klachten afnemen.

Het is soms echter best lastig om de oefeningen thuis te doen. Doe je ze wel goed en overbelast je de spieren niet? In deze blog geven wij je daarom vier tips voor het beste resultaat!

Belasting en belastbaarheid

Bij het doen van fysio oefeningen zijn er eigenlijk twee begrippen belangrijk: belasting en belastbaarheid. Om het beste resultaat te krijgen van de oefeningen is er namelijk een balans nodig tussen de belasting en belastbaarheid.

De belasting is wat we zowel fysiek als mentaal ondergaan. Dit zijn bijvoorbeeld aspecten zoals huishoudelijke klusjes, het beoefenen van sport of het ervaren van stress. De belastbaarheid is het vermogen om deze fysieke of mentale belasting te verdragen.

Wanneer de belasting lager is dan de belastbaarheid zullen de oefeningen niet zoveel effect hebben en wordt de conditie nauwelijks opgebouwd. Wanneer de belasting groter is dan de belastbaarheid wordt de kans op blessures vergroot. Je overbelast jezelf op dat moment. Een balans tussen deze twee is dus belangrijk.

Tips voor fysio oefeningen

Tijdens het doen van de fysio oefeningen kun je met een aantal dingen rekening houden om de balans tussen de belasting en belastbaarheid te bewaren.

Geef je vermoeidheid een score

Om te testen of de oefeningen effectief zijn kun je de mate van vermoeidheid meten. Dit kun je het beste doen op een schaal van één tot tien. Een oefening is effectief wanneer de score van vermoeidheid ligt tussen de vier en de zes.

Geef eventuele pijn een score

Pijn hoeft niet altijd te betekenen dat je moet stoppen met een oefening. Ook dit kun je weer meten op een schaal van één tot tien. Wanneer je zeurende pijn hebt kun je doorgaan met de oefening tot een score van zes. Deze pijn neemt als het goed is met rust af. Bij een stekende pijn kun je beter stoppen met de oefening of deze aanpassen.

Ga na of je nog kunt praten tijdens de oefening

Wanneer je bezig bent met een oefening is het de bedoeling dat je nog wel kunt praten. Dit kun je natuurlijk eenvoudig testen. De ademhaling mag wel omhoog gaan tijdens een oefening maar niet zo hoog dat praten moeilijk wordt.

Houd je gemoedstoestand in de gaten

Dit doe je waarschijnlijk automatisch maar het is tijdens een oefening belangrijk om je gemoedstoestand in de gaten te houden. Wanneer je duizelig of misselijk wordt of een druk op de borst voelt, kun je beter stoppen met de oefening.

We hopen dat je aan de slag kunt met deze tips en de fysio oefeningen nog effectiever worden! Mocht je nog vragen hierover hebben, stel ze dan gerust.