Testen en meten in de sport

In het dagelijks leven draait sport met name om bewegen en plezier. Maar sport draait ook om jezelf verbeteren of de concurrentie met anderen aangaan. Of dit nu het behalen van een persoonlijk record, een doelsaldo of het winnen van een wedstrijd is. We testen en meten daarom wat af in de sport. In deze blog gaan we dieper in op dit onderwerp en lees je meer over testen en meten in de sport.

Waarom testen en meten we?

De reden dat we testen en meten in de sport is allereerst om ongelijkheid aan te tonen. In de sport hebben we te maken met verschillende soorten ongelijkheid. Zo zijn er verschillen op fysiek gebied, mentaal maar ook facilitair en in de omgeving. Het doel van sport is vervolgens om deze ongelijkheid om te zetten in een persoonlijk voordeel en te presteren. Om deze prestatie vast te leggen is het belangrijk om een beginniveau te hebben en vervolgens progressie te maken.

In de topsport is testen en meten extra belangrijk. Details kunnen de doorslag geven, zowel in de voorbereiding als op de lange termijn. De belangrijkste test in de sport is natuurlijk de wedstrijd. Dat is het uiteindelijke doel en de plek waar de resultaten van alle voorgaande metingen tot uiting kunnen komen.

Belangrijk bij testen en meten

Om sport zo eerlijk mogelijk te laten voorlopen, is het van belang dat het testen en meten op een goede manier verloopt. Er zijn enkele zaken belangrijk bij het testen en meten in sport:

  • Standaardiseren: elke meting moet bij iedere atleet op precies dezelfde manier, in dezelfde volgorde en hetzelfde tijdsbestek worden uitgevoerd.
  • Objectiveren: er moet zoveel mogelijk worden getracht om te meten onder dezelfde omstandigheden.
  • Normeren: atleten moeten worden ingedeeld op het niveau waar ze thuishoren.
  • Betrouwbaarheid: metingen moeten betrouwbare data opleveren.
  • Validiteit: meet wat je wilt weten.

Fysieke ongelijkheid

Fysieke ongelijkheid in de sport kan ontstaan door meerdere factoren. Zo kan de ongelijkheid genetisch zijn bepaald, beïnvloed worden door de omgeving, training, blessures of door doping. Om fysieke ongelijkheid te meten, zijn er vijf belangrijke factoren:

  • Uithoudingsvermogen
  • Spierkracht
  • Snelheid
  • Coördinatie
  • Lenigheid

Wanneer je de beste testresultaten hebt in alle bovenstaande factoren, is de kans groot dat je een van de beste sporters in je omgeving bent en goede resultaten behaalt.

Blessurepreventie

Tot slot willen we nog graag een factor bespreken waarbij tests en metingen ook erg belangrijk zijn, namelijk bij blessurepreventie. Wanneer je last hebt van een blessure, kan het interessant zijn om normwaardes te meten. Normwaardes geven een indicatie van een verhoogd risico op bepaalde blessures. Aan de hand van de resultaten kun je vervolgens trainen op je zwakkere punten, waardoor je het risico op de blessure verkleint en je prestaties kunt verbeteren.

Testen en meten is dus een belangrijk onderdeel in de sport. Heb je vragen over bepaalde metingen of tests? Stel ze dan gerust!