Deze voeding helpt bij het versnellen van herstel

Dat gezonde voeding belangrijk is weten we allemaal. Het helpt om je energiek te voelen en fit te blijven. Het is dan ook niet gek dat voeding kan helpen bij het versnellen van het herstel na een verkoudheid of blessure. Bepaalde voedingsproducten hebben een ontstekingsremmende werking die het herstel van zowel operaties, blessures als infecties kan versnellen. In deze blog lees je er meer over!

Belangrijke vitamines

De meeste voedingsproducten die een ontstekingsremmende werking hebben zijn rijk aan vitamines en mineralen. Zo is met name voeding met veel vitamine C, vitamine E en omega-3 interessant. Uit onderzoek is gebleken dat producten met omega-3 gewrichtspijn, zwellingen en stijfheid bij reuma aanzienlijk kunnen verminderen. Ook het kruid kurkuma heeft dit effect.

Let op: gezonde voeding kan ondersteunend werken bij herstel. Bij aanhoudende of serieuze gewrichtsontstekingen dien je altijd een arts te consulteren.

Voorbeelden voeding

Maar welke voedingsproducten moet je nu precies eten om deze ontstekingsremmende effecten te ervaren? Hieronder vind je een overzicht met voeding waar een grote hoeveelheid vitamine C, vitamine E of omega-3 inzit. Om de goede effecten te ervaren is het wenselijk om de voedingsproducten dagelijks tot wekelijks met mate te eten. Zo wordt aangeraden maximaal twee porties fruit per dag, maximaal een handje noten per dag en ongeveer tweemaal per week vette vis te eten.

Voeding rijk aan vitamine C

• Citrusvruchten zoals sinaasappel, grapefruit en mandarijn
  • Aardbeien
  • Kiwi’s
  • Chilipepers

Voeding rijk aan vitamine E

• Noten zoals walnoten, cashewnoten en hazelnoten
  • Avocado
  • Zonnebloempitten
  • Olijfolie

Voeding rijk aan omega-3

• Vette vis zoals zalm, tonijn en makreel
  • Chiazaad
  • Lijnzaad
  • Pistachenoten

Water als wondermiddel

Tot slot is niet alleen voeding maar ook vocht erg belangrijk voor het herstel na een blessure, operatie of ziekte. Water is daarbij de meest gezonde en effectieve optie. Door voldoende water te drinken kunnen afvalstoffen worden afgevoerd, de lichaamstemperatuur worden gereguleerd en voedingstoffen en zuurstof worden getransporteerd. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met onder andere chronische pijn, gewrichtspijn en artritis sneller herstelden door het drinken van voldoende water.

Blijf dus goed hydrateren en kies voor gezonde voeding met de juiste vitamines. Heb je vragen over dit onderwerp? Stel ze dan gerust!