Bewegen met een blessure: hoe doe je dat?

Wanneer je regelmatig sport heb je er ongetwijfeld wel eens mee te maken gehad: een blessure. Dit kan erg vervelend zijn en heeft aandacht nodig. Het hoeft echter niet te betekenen dat je helemaal niet meer kunt bewegen. Meestal is het zelfs beter om actief te blijven dan om letterlijk bij de pakken neer te gaan zitten. In deze blog vertellen we er meer over en geven we tips om te blijven bewegen met een blessure.

Gebruik geen pijnstillers

Als je last hebt van een blessure en pijn ervaart, is het verleidelijk om een pijnstiller te nemen. Het gevaar hiervan is echter dat je je na een tijdje niet meer bewust bent van de pijn. Pijn heeft voornamelijk een waarschuwende functie. Het zorgtervoor dat je tijdelijk iets rustiger aan doet en andere beweegvormen zoekt. Wanneer je wilt bewegen tijdens een blessure willen wij je daarom aanraden om geen pijnstillers te gebruiken. Pijn geeft ondanks het ongemak waardevolle informatie over je lichaam.

Doe alternatieve activiteiten

De sport die je beoefende toen je de blessure opliep, kun je soms niet in dezelfde intensiteit blijven doen. Dit betekent echter niet dat je moet stoppen met bewegen! Pas de bewegingen aan en doe ze bijvoorbeeld wat korter maar vaker. Daarnaast zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de rest van je lichaam te blijven trainen. Zo kun je vaak prima gaan wandelen, is zwemmen een goede sport bij gewrichtsklachten en kan je met krachttraining de gevoelige spier overslaan.

Laat je niet tegenhouden

Een blessure kan erg veel energie kosten.  Het is daarom ook niet gek wanneer jij je een periode wat vermoeider voelt. Laat dit je echter niet tegenhouden om te blijven bewegen. Van het sporten en doen van oefeningen krijg je juist energie en is de kans op herstel groter. Door te blijven bewegen, ook als je moe bent, houd je je conditie op peil. Ook zorgt beweging vaak voor een betere nachtrust.

Wees voorzichtig

Zowel net nadat je de blessure hebt opgelopen als wanneer deze bijna is genezen, is het belangrijk om je lichaam te laten wennen aan sportbelasting. Neem daar de tijd en ruimte voor. Weersta de verleiding om er na het herstel meteen weer vol voor te gaan. Bouw trainingen langzaam op en varieer bij lichte pijn. Zo voorkom je dat de blessure weer terugkomt.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen wat blessures betreft en is het bij twijfel altijd verstandig om een arts of fysiotherapeut te raadplegen.

Mocht je vragen hebben over dit onderwerpen, stel ze dan ook gerust!

4 tips voor het beste resultaat bij fysio oefeningen