Belangrijk om te doen bij acute lage rugklachten

Velen van ons hebben er ongetwijfeld wel eens last van: lage rugklachten. Deze ontstaan soms zonder aanleiding en kunnen veel pijn geven en je dagelijkse leven beïnvloeden. Gelukkig is er meestal geen sprake van blijvende of ernstige schade en is het met name belangrijk om te weten hoe je ermee om moet gaan. In deze blog vertellen wij daarom wat belangrijk is om te doen bij acute lage rugklachten.

Actief blijven

Onze rug bestaat uit veel verschillende gewrichten die ervoor zorgen dat hij soepel kan bewegen. Om deze goed te laten functioneren is het van belang om deze te blijven bewegen. Daarnaast is het goed om actief te blijven zodat je geen angst opbouwt om te bewegen en de spieren niet afzwakken. Blijf dus dagelijks in beweging ondanks de pijn.

Pijnmedicatie

Het is helemaal niet erg om pijnmedicatie in te nemen voor de rugpijn. Doordat de pijn dragelijker wordt door de medicatie kun je beter bewegen. Paracetamol is de beste pijnstiller voor acute lage rugklachten. Is dit niet voldoende? Raadpleeg dan je huisarts voor iets sterkere medicatie.

Zorg voor een goede zithouding

Rugklachten kunnen ontstaan door langdurige en eenzijdige houdingen. Te weinig variatie en beweging zijn vaak de oorzaak. Met name mensen die langdurig computerwerk doen hebben hier last van. Kies een stoel die je kunt afstellen en zorg zo nodig voor extra ondersteuning in de onderrug zodat je prettig zit. Maar sta vooral regelmatig even op om een stukje te lopen.

'There is no such thing as a bad posture, only the next posture!'

Oefeningen doen

Om je zo snel mogelijk van de pijn af te laten komen kun je een aantal oefeningen doen waarmee je de rug gebruikt. Deze zorgen er ook voor dat de klachten minder snel weer terugkomen. Deze oefeningen doe je automatisch bij bepaalde activiteiten. Voorbeelden van activiteiten die je kunt doen bij rugklachten zijn: wandelen, zwemmen, fietsen, dansen en yoga.

Manuele of oefentherapie

Wanneer de beweeglijkheid van de rug wordt beperkt door een wervelgewricht die niet goed beweegt, kan een manueel therapeut worden ingeschakeld. Is er sprake van een verminderde conditie of stabiliteit van de wervelkolom, dan kan een fysiotherapeut of oefentherapeut je helpen.

Blijf positief

Tot slot is het belangrijk om positief te blijven en niet somber te worden van de rugklachten. De ervaring leert dat de klachten hierdoor vaak juist erger worden. Laat je goed informeren met de correcte informatie. Probeer daarom te blijven bewegen, zelf verantwoordelijkheid te nemen en niet te vrezen voor een langdurige periode van klachten. Mocht je dit moeilijk vinden, praat er dan over met je fysiotherapeut.

Heb jij wel eens last van acute lage rugklachten?