Het belang van het Beweegzorg programma

Beweging, goede voeding en de nodige ontspanning, steeds meer mensen zien het belang ervan. Een goede ontwikkeling! Toch lukt het minder dan de helft van de bevolking om elke dag genoeg te bewegen. Om deze reden heeft het KNGF het programma Beweegzorg ontwikkeld. Met Beweegzorg worden chronische ziektes voorkomen en de kwaliteit van leven verbeterd. In deze blog vertellen we er meer over.

Wat is Beweegzorg?

Beweegzorg is een programma dat het beweeggedrag van mensen verbetert met behulp van fysiotherapeuten en de samenwerking met andere disciplines. Het programma zet zich in om de positie van fysiotherapeuten te versterken en hen te helpen met de ontwikkeling en uitvoering van beweegzorginterventies. Zo wordt Beweegzorg nog beter toegankelijk en kunnen chronische aandoeningen worden voorkomen. Dure vormen van zorg kunnen zo worden verminderd, wat ook nog eens een economisch voordeel oplevert.

Drie domeinen

Het Beweegzorg programma is actief in drie verschillende domeinen: het zorgdomein, het sociaal domein en het privaat-publiek domein. Fysiotherapiepraktijken kunnen er voor kiezen om in één of meer van deze domeinen te werk te gaan.

Zorgdomein

In het zorgdomein leveren fysiotherapeuten zorg aan mensen met een (chronische) ziekte. De hulp die geleverd wordt bestaat hierbij uit individueel advies voor een actieve levensstijl of een op maat gemaakt beweegprogramma.

Sociale domein

In het sociale domein zorgt de fysiotherapeut samen met andere disciplines voor het bevorderen van de participatie van mensen tot een gezonde levensstijl. Hierbij is de fysiotherapeut bijvoorbeeld onderdeel van een wijkteam en ontwikkelen ze beweegprogramma’s.

Publiek-privaat

Het publiek-privaat domein is gericht op mensen met een verhoogd risico op beweegproblemen. Deze mensen kunnen tegen betaling persoonlijke begeleiding krijgen van een fysiotherapeut om hun beweeggedrag te verbeteren.

Beweegzorg binnen De Fysioclub

Fysiotherapeuten spelen vaak een rol in interventies omtrent bewegen. Binnen De Fysioclub zullen we op korte termijn dan ook gaan werken met het Beweegprogramma van het KNGF. Door het toepassen van Beweegzorg hopen we het beweeggedrag van onze cliënten te bevorderen en nog meer levensstijlen te verbeteren.

Wil je meer informatie over het Beweegprogramma? Neem dan gerust even contact met ons op.