Waarom overmatig sporten onverstandig is

Teveel sporten is niet zo gezond. Je lichaam kan namelijk overtraind raken. In deze blog vertellen we er meer over en leggen we uit waarom rust net zo belangrijk is als het sporten.

Wanneer je de smaak van het sporten eenmaal te pakken hebt, blijf je maar gaan. Denk je dat je goed bezig bent? Dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen. Teveel sporten is namelijk helemaal niet zo gezond. Je lichaam kan namelijk overtraind raken. In deze blog vertellen we er meer over en leggen we uit waarom rust net zo belangrijk is als het sporten.

Gevolgen van teveel sporten

Sta jij zo’n vier of vijf keer per week in de sportschool? Lees dan even verder, want dit kan gevaarlijk zijn. De gevolgen van te veel sporten lopen uiteen en zijn erg persoonlijk. Het ene lichaam kan natuurlijk meer aan dan het andere. /p>

Een gevolg van te veel sporten is het risico op beschadigde botten. Door het sporten krijg je een grotere hoeveelheid cortisol in je lichaam. Deze stof reguleert processen in het lichaam zoals het metabolisme en het immuunrespons. Wanneer er teveel van deze stof aanwezig is, wordt er meer botweefsel afgebroken. Dit vergroot de kans op blessures door scheurtjes in de spieren en botten.

Een ander gevolg, die alleen geldt voor vrouwen, is een verminderde kans om zwanger te worden. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die minimaal vijf uur per week sporten, 42% minder kans hebben om zwanger te worden.

Wanneer ben ik overtraind?

Het kan best lastig zijn om zelf te merken dat je overtraind bent. Met name wanneer je zelf veel plezier beleefd aan het sporten, kan het lastig zijn om dit te herkennen. Wanneer je echter last krijgt van de volgende symptomen, is het verstandig om even langs de huisarts of fysiotherapeut te gaan. Symptomen van het overtrainen:

  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaar
  • Gewichtsverlies
  • Slapeloosheid
  • Angst
  • Hoge bloeddruk
  • Stijve spieren

Rust is belangrijk

Je hoeft het sporten niet helemaal uit je leven te schrappen, beweging is juist heel gezond! Het is echter belangrijk om ook de nodige rustmomenten in te plannen. Hierdoor houd je een gezonde balans en voorkom je de gevolgen van het overtrainen. Luister naar je lichaam en voel goed aan wat het aankan.

Vind je het moeilijk om het sporten te verminderen? Doe dan eens een yoga lesje in plaats van een zwarte training. Zo blijf je in beweging maar creëer je ook de nodige rust.

De Fysioclub gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord