De wielrennersheup. Wat is het precies?

Tijdens het fietsen moeten je knieën op heupbreedte blijven. Als ze binnenvallen, is het een teken van zwakte.

Deskundig inzicht

Je bilspieren helpen om de heupen naar buiten te draaien, zodat je met de juiste vorm kunt trappen, legt Harm de Roos uit, sport fysiotherapeut van Somatic De Fysioclub. Als ze niet sterk genoeg zijn, zullen de heupen naar binnen draaien en zullen de knieën volgen. U krijgt hetzelfde resultaat als u stijve dijbeen spieren heeft, die van de top van uw lies naar de binnenkant van uw dij lopen.

Om de cruciale spieren te ondersteunen, stelt Harm de Roos voor om 3 tot 4 sets van 20-10 herhalingen van heupopeners (clam shell), zijwaards lopen vanuit squat positie en zijwaardse lunge toe te voegen aan je duurkrachttraining 3 keer per week.

 

Voer vóór het fietsen tenminste 45 seconden lang enkele heup oefeningen uit om de mobiliteit te verbeteren. Voltooi 2 sets. Gebruik na je training een foamroller om gebieden in de kuiten, dijbenen en bilspieren te masseren om je beenspieren losser te maken. Sluit af met elk 45 seconden statische rekoefeningen. Voltooi 3 sets.

De ‘bottom line’

Deze vormfout kan leiden tot kniepijn, knieband blessures en meniscusletsel, zegt de Roos. Behalve het uitproberen van de bovenstaande routines, is het verstandig om er zeker van te zijn dat je fiets afstelling wel de juiste is.