Shockwave bij MTC de Fysioclub

Amersfoort, locatie: Meridiaan, Databankweg en Stevinstraat

Veel spier- en peesklachten kunnen je dagelijks bewegend functioneren behoorlijk belemmeren. Een tenniselleboog, hielspoor, achillespeesontsteking of een andere spier- of gewrichtsklacht kan dan erg hardnekkig zijn. Je hebt misschien al langere tijd, meerdere behandelingen ondergaan, zonder goed resultaat. Misschien wordt een operatie overwogen. In dat geval kan shockwave uitkomst bieden. 2 tot 6 behandelingen zijn vaak voldoende om de pijn te verminderen en je beter te laten bewegen.

Shockwave; hoe werkt het en wat is het?

Shockwave is een apparaat dat schokgolven produceert. Het is een mechanische golf (bewegingsgolf) met een hoge intensiteit. Deze golf brengt diep in het weefsel, daar waar letsel of schade is, het genezingsproces op gang. Lokaal wordt de stofwisseling aangezet doordat de doorbloeding verbetert. Ook kunnen milde verkalkingen worden opgelost doordat het weefsel door de golf in beweging wordt gebracht. Snel na de behandeling voel je dat de pijn afneemt en dat bewegen beter gaat.

Soorten shockwave

Er zijn twee soorten shockwave met ieder een verschillende werking:

Radiale shockwave

Bij radiale shockwave zal de golf over een groter oppervlak verdeeld worden en minder diep in het weefsel komen.

Gefocusseerde shockwave

Gefocusseerde shockwave werkt met hogere energie, geconcentreerd op een punt in het lichaam en zal dieper in het weefsel werken dan radiale shockwave. Deze vorm is daardoor effectiever.

Afhankelijk van de problemen aan spier- of peesweefsel, bepalen de fysiotherapeuten van De Fysioclub welke techniek de voorkeur heeft. Onze fysiotherapeuten zijn speciaal opgeleid om shockwave te kunnen geven.

Shockwave en wetenschap

Shockwave is een relatief nieuwe behandelvorm. Er is de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek naar de toepassing van shockwave gedaan. Verschillende hoogkwalitatieve studies tonen aan dat shockwave bij verschillende chronische aandoeningen al na 2 tot 6 behandelingen effectief is. Ook als andere behandelingen eerder niet hielpen.

De shockwavebehandeling

Na de intake zal er een uitgebreid onderzoek plaatsvinden. Naast een lichamelijk onderzoek wordt er ook een echografisch [link naar echografie] onderzoek (musculoskeletal ultrasound, MSU) uitgevoerd om de klacht nog beter zichtbaar te maken. De shockwave kan zo nog nauwkeuriger toegepast worden.
Na het diagnostisch proces wordt door de fysiotherapeut overwogen of een behandeling met shockwave geïndiceerd is. De behandeling met shockwave duurt ongeveer 20 minuten. Verdoving is niet nodig en je zult geen tot minimale bijwerkingen ervaren.

Na de shockwavebehandeling?

Vaak is er bij een (chronisch) klachtenbeeld sprake van een uitgebreidere problematiek. Er zal uitgezocht moeten worden waardoor het klachtenbeeld in stand wordt gehouden en waarom het letsel geen normaal herstelverloop vertoont. Is er een verminderde mobiliteit en kracht van spieren? Is er een probleem in de omliggende gewrichten? Om de klachten op de lange termijn weg te houden zal de fysiotherapeut kijken of er, naast de shockwave, een traject met fysiotherapie aangeboden wordt voor een optimaal resultaat.

De voordelen van shockwave

• Het is een behandeling zonder medicatie, injectie of chirurgie. Aangetoond is dat injecties het peesweefsel beschadigen en de pees op de langere termijn zwakker maken. Shockwave zorgt juist voor herstel en een verminderde afbraak van peesweefsel.
  • Uitstekende resultaten, vaak al na 2 tot 6 behandelingen.
  • Geen verdoving nodig.
  • Weinig tot geen bijwerkingen.
  • Het behandelt de oorzaak in plaats van de symptomen.

Minder pijn en beter bewegen binnen enkele dagen.

Wanneer is shockwave geïndiceerd?

• Een slijmbeurs- en/of peesontsteking van onder andere de knie, heup, elleboog en schouders.
  • Verkalkingen.
  • Sport gerelateerde klachten.
  • Een shint splint (springscheen).
  • Een hielspoor.
  • Een tennis- en golferselleboog.
  • Een achillespeesontsteking.

Lees meer over shockwave in ons E-book over shockwave therapie

Waar bieden onze therapeuten Shockwave?

Schrijf je nu in voor het shockwave programma

Overtuigd van ons kunnen? Schrijf je dan nu in voor het shockwave programma

Akkoord