Dry Needling in Doetinchem

Wanneer je fysiotherapie krijgt bij de Fysioclub in Doetinchem kan het voorkomen dat er gebruik wordt gemaakt van Dry Needling. Misschien heb je al wel eens van deze term gehoord. Dry Needling is een behandeling die wordt ingezet bij myofasciale problematiek. Dit zijn problemen zoals pijn en stijfheid die veroorzaakt worden door triggerpoints in de spieren. Dit zijn verkrampte plekjes in de spier die zowel zorgen voor drukpijn als stijfheid. Bij Dry Needling wordt met een naald de triggerpoint aangeprikt, waardoor de pijn vermindert.

Er zijn verschillende manieren waardoor de triggerpoints kunnen ontstaan. Vaak is het een combinatie van factoren. Zo kunnen ze ontstaan door:

• Overbelasting van de spieren voor langere tijd
  • Een verkeerde houding of beweging
  • Spierverkramping
  • Tekort aan vitamines (B1, B6, B12, C of D)
  • Onbeweeglijkheid voor langere tijd door bijvoorbeeld gips
  • Een afwijking van de voet of een lengteverschil in de benen
  • Teveel koffie/cafeïne (meer dan 5 koppen)
  • Stress of een depressie
  • Een tekort aan slaap

Dry Needling als ondersteuning

Dry Needling in Doetinchem is vrijwel altijd onderdeel van een complete fysiotherapiebehandeling. Wegens het gebruik van naalden wordt de behandeling soms vergeleken met acupunctuur. Dry Needling is echter niet gebaseerd op energiebanen, maar wordt gedaan volgens westerse fysiologische en neuro-anatomische principes. Wetenschappelijk onderzoek heeft dan ook aangetoond dat behandeling door middel van Dry Needling effectief is. Alle fysiotherapeuten bij De Fysioclub in Doetinchem die Dry Needling toepassen hebben hiervoor een opleiding gevolgd.

De behandeling van Dry Needling

Wij kunnen ons voorstellen dat je benieuwd bent hoe zo’n Dry Needling behandeling er dan precies uit ziet. Dit gaat als volgt: allereerst onderzoekt de fysiotherapeut voordat de behandeling begint de spieren die mogelijk de pijn en stijfheid veroorzaken. De triggerpoints worden opgezocht. Wanneer deze eenmaal zijn gevonden worden ze aangeprikt met een naald, dit is vrijwel pijnloos. Op het moment dat de triggerpoint wordt aangeprikt, zal de spier zich kort aanspannen. Dit kan een gevoel van kramp veroorzaken. Kort daarna zal de spier zich weer ontspannen en zal de pijn en stijfheid na enige tijd verminderen.

Risico’s van Dry Needling

Dry Needling is in principe ongevaarlijk en heeft weinig risico’s. In sommige gevallen is het echter beter om de behandeling niet uit te voeren. Begin niet aan een behandeling van Dry Needling als het volgende op jou van toepassing is:

Ergotherapie Amersfoort De Fysioclub uw Ergotherapeut Amersfoort

• Je bent zwanger
  • Je hebt een pacemaker of kunstmatige hartklep
  • Je maakt gebruik van anti-stollingsmedicatie
  • Je hebt bloedingsproblematiek
  • Je hebt instabiele epilepsie
  • Je hebt last van lokale of systeeminfecties
  • Je hebt kort geleden een gewrichtsoperatie gehad
  • Je hebt een verlaagd immuunsysteem
  • Je hebt een tumor, klierdissectie of oedeem
  • Je hebt een metaal- of huidallergie

Mocht er van bovenstaande zaken geen sprake zijn, dan is er een kleine kans op bijwerkingen. Mochten deze wel aanwezig zijn, dan is het mogelijk dat je last krijgt van blauwe plekken, vermoeidheid of misselijkheid en kan de pijn voor korte tijd toenemen.

Het voorbereiden van Dry Needling

Voor de behandeling van Dry Needling is vrijwel geen voorbereiding nodig. Wel is het verstandig om van tevoren even iets te eten zodat je voldoende energie hebt. Daarnaast is het voor de fysiotherapeut fijn als je twee handdoeken meeneemt.

De kosten van Dry Needling

De behandeling van Dry Needling is bij De Fysioclub altijd onderdeel van een fysiotherapiebehandeling. Wanneer je een aanvullende verzekering hebt, worden de kosten voor de behandeling vergoed. Voor details hierover kun je het beste even contact opnemen met uw zorgverzekeraar.