Dry Needling Amersfoort

Voor dry needling in Amersfoort en Leusden bent u bij MTCZorg op het juiste adres. Dry Needling is een efficiënte behandelmethode bij myofasciale problematiek (pijn en stijfheid) die optreedt als gevolg van triggerpoints in spieren. Triggerpoints zijn verkrampte plekjes in een spier die naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaken. Met behulp van een acupunctuur-naald wordt de triggerpoint in de spier aangeprikt.

Triggerpoints kunnen o.a. ontstaan door:

• Een verkeerde beweging, verkeerde houding, ongeval, sportblessure
  • Langdurige overbelasting (computergebruik, herhaaldelijke bewegingen, sport)
  • Verkramping van spieren (bij blessures, gewrichtsklachten)
  • Langdurige immobilisatie door bijvoorbeeld gips of een sling
  • Psychologische factoren zoals stress of depressie
  • Voetafwijkingen of beenlengteverschil
  • Slaaptekort

Dry Needling bij MTCZorg

De behandeling met dry needling zal over het algemeen niet op zichzelf staan, maar onderdeel uitmaken van een behandeling fysiotherapie. Dry needling is daarin voorwaarde scheppend. Dry needling is per definitie needling volgens westerse neuronanatomische en fysiologische principes en berust niet op een ‘energie concept’, zoals de klassieke acupunctuur. Een stroom van recente publicaties ondersteunt de effectiviteit van deze behandelvorm.

De fysiotherapeut die dry needling toepast, heeft hiervoor een speciale opleiding gevolgd en is verplicht om hierin ook bijscholing te blijven volgen.

De behandeling

Vooraf aan de behandeling onderzoekt de fysiotherapeut de spieren, die mogelijk de pijn veroorzaken. Er wordt specifiek gezocht naar de bewuste triggerpoints. Met behulp van een naaldje wordt dit triggerpoint aangeprikt. Het inbrengen voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich kort aan, wat een kortdurend gevoel van ‘kramp’ geeft. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. Na de behandeling krijgt u gerichte oefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Risico’s en bijwerkingen

Er is een aantal condities, waarbij dry needling wordt afgeraden:
Zwangerschap, pacemaker, anti-stollingsmedicatie, bloedingsproblematiek, lokale en/of systeeminfecties, kort voor of na een gewrichtsoperatie, kunstmatige hartklep, verminderd afweersysteem, klierresectie/oedeem, tumor of een huid-of metaalallergie.

Gedurende en na de behandeling is er een kleine kans op complicaties, deze kunnen onder meer bestaan uit: bloeding/blauwe plek, tijdelijke pijntoename door zenuwprikkeling, vermoeidheid/zwakte, flauwvallen, vegetatieve verschijnselen zoals zweten en misselijkheid of verergering van de symptomen voor enige tijd.

Voorbereiding

U hoeft geen specifieke voorbereiding te treffen. Zorg er wel voor dat u iets gegeten hebt. Het is prettig als u tijdens de behandeling 2 handdoeken meeneemt.

Kosten

Dry needling is een onderdeel van de behandeling fysiotherapie. Indien u aanvullend verzekerd bent, worden de kosten van deze behandeling vergoed. Onze administratie informeert u graag van tevoren.