Chronische spier en peesklachten

Binnen enkele dagen minder pijn en beter bewegen bij chronische spier- en peesklachten

Heb je al langer pijn bij wandelen, sporten of andere vormen van bewegen? Bijvoorbeeld omdat een spier, pees of slijmbeurs aangedaan of verkalkt is? Een tenniselleboog, hielspoor, achillespeesontsteking of ander probleem met een gewricht of spier kan hardnekkig en beperkend zijn. Ben je vaker behandeld, maar worden de klachten eerder erger dan minder? Wordt een injectie of operatie overwogen? Dan kan shockwave uitkomst bieden. Twee tot zes behandelingen zijn vaak voldoende om de pijn te verminderen en je beter te laten bewegen. Er zijn twee vormen: radiale en gefocusseerde shockwave. MTC de Fysioclub biedt beide behandelingen aan.

Wat is shockwave?

Shockwave is een apparaat dat pijnlijke zones behandelt met ‘schokgolven’. De geluidsgolven hebben een hoge intensiteit en doen ‘in de diepte’ hun werk, precies op de plek waar het probleem zit. Hierdoor verbeteren o.a. de stofwisseling en bloedcirculatie. Dit stimuleert het lichaam om te herstellen, snel na de behandeling voel je dat de pijn afneemt en bewegen beter gaat.

Twee vormen van shockwave-therapie

Er zijn twee vormen van shockwave-therapie: radiale shockwave en gefocusseerde shockwave (ESWT). Bij radiale shockwave verdeelt het apparaat de energie over een groter oppervlak. Gefocusseerde shockwave werkt met hogere energie en dieper dan radiale shockwave. Ook richt de energie zich geconcentreerd op een bepaald punt in het lichaam, bijvoorbeeld op een dieper gelegen pees en/of verkalking. Afhankelijk van de klacht bepalen speciaal opgeleide fysiotherapeuten van MTC de Fysioclub welke techniek de voorkeur verdient.

Wetenschappelijk onderzoek

Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat shockwave bij diverse aandoeningen al na twee tot zes behandelingen goed resultaat kan hebben. Ook als andere behandelingen eerder niet hielpen.

Advies

Meerdere centra bieden shockwave-therapie aan. In het merendeel van de gevallen bedraagt dit radiale shockwave, de techniek die alleen oppervlakkig werkt. Als de oorzaak van de klacht dieper in het lichaam zit, zal radiale shockwave niet (voldoende) helpen. MTC De Fysioclub gebruikt de Duolith, een apparaat dat zowel oppervlakkig (radiaal) als diep (gefocusseerd) werkt.

Tip: bent u geïnteresseerd in een shockwave-behandeling? Vraag dan altijd welke apparatuur gebruikt wordt. Of kies direct voor MTC de Fysioclub.

De behandeling

Tijdens de intake voert de professional van MTC de Fysioclub uitgebreid onderzoek uit. Naast een lichamelijk onderzoek wordt er tevens een echografisch onderzoek (musculoskeletal ultrasound, MSU) uitgevoerd om de klacht nóg beter in kaart te brengen. Dit onderzoek is snel, pijnloos en kan worden herhaald zo vaak als nodig is. U kunt tijdens het onderzoek en verdere behandelingen meekijken naar de beelden op het scherm en zo de vorderingen volgen. Na het diagnostisch proces wordt er door de fysiotherapeut een weloverwogen keuze gemaakt of de klacht een indicatie is voor shockwave therapie of dat een andere vorm van behandeling wenselijk is. De behandeling zelf duurt ongeveer 20 minuten. Verdoving is niet nodig en u zult geen tot minimale bijwerkingen ervaren.

Natraject

Vaak is er bij (chronische) klachtenbeeld sprake van uitgebreide problematiek en redenen waarom het klachtenbeeld in stand wordt gehouden. Denk hierbij aan verminderde mobiliteit en spierkracht van spieren en/of gewrichten in de omliggende regio. Bij MTC de Fysioclub kijken we verder dan de ‘quick fix’ van shockwave therapie en daar waar nodig wordt er een na traject fysiotherapie aangeboden voor het meest optimale resultaat.

Vergoeding

Voor een behandeling met shockwave brengt MTC de Fysioclub een consult fysiotherapie in rekening. Ben je hiervoor verzekerd? Dan gaat de rekening rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar. Het gebruik van het apparaat kost per behandeling 25 euro extra. Deze kosten kun je niet declareren bij je zorgverzekeraar.

Wanneer shockwave?

Bijvoorbeeld bij:

• Slijmbeurs- en peesontstekingen van o.a. knie, heup, elleboog en schouders
  • Verkalkingen
  • Sportblessures
  • Hielspoor
  • Shin Splints
  • Tennis- en golferselleboog
  • Achillespeesontsteking

Wil je meer weten of een afspraak maken? Neem contact op met Ilse Remie, René van de Berg of Martijn Wijers via 033-4531677, of mail naar administratie@mtcdefysioclub.nl.

MTC de Fysioclub
GEZOND RESULTAAT!