Fitness

Bewegen is gezond. Wie regelmatig sport of beweegt voelt zich fitter, zit lekkerder in zijn vel en is beter opgewassen tegen stress. Een actieve leefstijl met voldoende ruimte voor sport en beweging is dus belangrijk. Voor jong en oud, voor mensen met een goede gezondheid, maar zeker ook als u klachten aan spieren en gewrichten hebt of een chronische aandoening.

“Wij denken verder dan alleen gezond worden, wij streven naar gezond blijven!”

Fitness | FysioFIT

Wilt u ook:

  • Een actieve leefstijl gericht op vitaliteit en gezondheid
  • Preventief, verantwoord én gericht bewegen
  • Meer bewegen ondanks klachten aan spieren of gewrichten
  • Meer bewegen ondanks een chronische aandoening
  • Optimaal voorbereid zijn op een operatie
  • Voorkomen dat klachten na fysiotherapie terugkomen
  • Bewegen onder professionele begeleiding

Dan is FysioFIT zeker iets voor u!

Uw doelen, onze verantwoording

Bij FysioFIT werkt u gericht aan uw conditie, spierkracht, beheersing van uw spier- of gewrichtsklachten, beheersing van uw chronische aandoening en/of aan een gezonde leefstijl. Op een verantwoorde manier en onder professionele begeleiding van een fysiotherapeut.

FysioFIT onderscheidt zich van het reguliere sport- en beweegaanbod door de specifieke programma’s die aansluiten bij nagenoeg ieder doel, streven of voornemen op het gebied van bewegen, gezondheid en vitaliteit.

Kennismaking, meting, advies

Na aanmelding voor FysioFIT wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de begeleidende fysiotherapeut. Aan de hand van een aantal vragen vormt deze zich een goed beeld van uw gezondheid en wat u met het FysioFIT-programma wilt bereiken. Om uw fysieke gezondheid en eventuele gezondheidsrisico’s in kaart te brengen, nemen we een aantal testen en metingen af. Welke dat zijn, bepalen we op basis van uw gezondheid, doelen en wensen. Zo krijgt u een op maat gesneden persoonlijke 'test- en meetmodule'. Op basis van de resultaten van uw 'testen meetmodule' én uw verwachtingen stelt de fysiotherapeut een sport- en beweeg-advies op en koppelt dat aan het meest geschikte FysioFIT-programma. Indien gewenst kunt u aanvullend een afspraak maken met een sportdiëtist voor een professioneel voedingsadvies.

FysioFIT in de praktijk

De FysioFIT-programma’s worden uitgevoerd op vaste tijden en in groepsverband. De groepen bestaan uit maximaal 10 deelnemers. Zo krijgt u voldoende persoonlijke aandacht en begeleiding van de fysiotherapeut en kunt u in een vertrouwde, veilige en prettige sfeer aan uw gezondheid werken. Tijdens de eerste trainingen leert u de trainingsapparaten te bedienen en wordt u wegwijs gemaakt in de verschillende oefeningen. De fysiotherapeut coacht u voortdurend op een juiste uitvoering van de oefeningen. Het periodiek doorlopen van de 'test- en meetmodule' geeft een goed beeld van uw gezondheidswinst en eventuele knelpunten. Waar nodig wordt uw programma aangepast. Zo bent u altijd verzekerd van een effectieve en gerichte training en blijft u gemotiveerd om bewust aan uw gezondheid te werken.

Alle voordelen op een rij

  • Deskundige, professionele begeleiding
  • Inventarisatie fysieke gezondheid
  • Programma’s op maat
  • Vertrouwde, veilige en prettige sfeer
  • Veel ruimte voor persoonlijke aandacht
  • Moderne apparatuur

Beweeggroepen

  • Heeft u een chronische aandoening?*
  • Wilt u graag meer bewegen maar u weet niet hoe?
  • Beweegt u minder dan 30 min per dag?
  • Bent u bereid u leefstijl te veranderen?

Is uw antwoord ja, dan komt u in aanmerking deel te nemen aan een beweegprogramma, vergoed door uw zorgverzekeraar.


Dertig minuten bewegen maakt al een groot verschil. Samen in beweging, een beweegprogramma bij uw fysiotherapeut!


In 2010 voldeed ongeveer 66% van de volwassenen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (50% van de jongeren). Deze norm geeft aan hoeveel minuten per dag u lichamelijk matig actief moet zijn voor een positief effect op uw gezondheid. Matig actief wil zeggen dat u een wat verhoogde hartslag heeft en een wat snellere ademhaling, maar u bent niet buiten adem en kunt gewoon een gesprek voeren. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om voor voldoende lichaamsbeweging te zorgen. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar de supermarkt, neem de trap in plaats van de lift of ga een uurtje tuinieren. Ook zwemmen is een goede vorm van bewegen. Voor volwassenen geldt dertig minuten matig intensief bewegen op minstens vijf – maar liever alle – dagen van de week als minimale norm.

Specialist in beweging

Onze fysiotherapeuten zijn dé specialist om u te stimuleren tot voldoende beweging. Vooral mensen met een chronische aandoening kunnen zij met hun specifieke expertise begeleiding bieden bij het verbeteren van de conditie, verhogen van de fitheid en het aanleren van een actieve leefstijl.

Voor wie

Hebt u een chronische aandoening zoals artrose, diabetes, COPD, osteoporose of een coronaire hartziekte? Of heeft u moeite om een actieve leefstijl op te pakken en te onderhouden als gevolg van een chronische aandoening of bijvoorbeeld na revalidatie van een oncologische behandeling? Juist voor u kan lichamelijke activiteit veel winst opleveren.


Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie, bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte en bovendien verkleint het de kans op overgewicht. Verder blijven uw botten langer sterk en werkt uw spijsvertering beter. U voelt zich energieker, kunt gemakkelijker ontspannen en bent daardoor beter bestand tegen stress.


Voldoende lichaamsbeweging verhoogt uw kwaliteit van leven, want als u soepel kunt bewegen voelt u zich beter.

Bewegen op maat

Onze specialisten kunnen voor u een beweegprogramma opstellen dat helemaal is afgestemd op uw persoonlijke situatie en wensen. Het beweegprogramma is in klein groepsverband mogelijk met mensen met een vergelijkbare aandoening of conditie. In deze groep kunt u elkaar steunen, stimuleren en ervaringen uitwisselen. Gezamenlijk werkt u aan het ontwikkelen van een actieve leefstijl met als doel dat u die uiteindelijk zelfstandig kunt handhaven door bijvoorbeeld door te stromen naar een sport- of beweegactiviteit bij u in de buurt.

Wij hebben de volgende beweegprogramma’s

  • beweegprogramma Diabetes Mellitus
  • beweegprogramma COPD
  • beweegprogramma Cardiocasulair Risicomanagement
  • beweegprogramma Osteoporose
  • beweegprogramma Aspecifieke lage rugklachten
  • beweegprogramma Osteoporose

Aan de slag

Voordat u start in een beweegprogramma stelt uw fysiotherapeut u vragen en onderzoekt u lichamelijk. Met deze gegevens bepaalt uw fysiotherapeut samen met u waaraan u tijdens het beweegprogramma vooral gaat werken. Hiervoor worden behandeldoelen opgesteld. Voor elk behandeldoel wordt een passende behandelmethode gekozen afgestemd op uw persoonlijke situatie. Er wordt in het programma onder andere gebruik gemaakt van oefeningen gericht op de algehele fitheid/ conditie en uithoudingsvermogen. Ook de dagelijkse activiteiten die voor u lastig zijn, komen aan bod. De nadruk ligt op hoe u lichamelijke activiteiten in uw dagelijks leven kunt inpassen.


Zodra de behandeldoelen behaald zijn, sluit uw fysiotherapeut het beweegprogramma af. Dit gebeurt pas als u de oefeningen zelfstandig kunt uitvoeren én de actieve leefstijl zelf kunt onderhouden.

Einddoel van het beweegprogramma is dat u na het volgen van het beweegprogramma voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en dat u dit ook zelfstandig kunt handhaven.

Programma

Het beweegprogramma bestaat naast een intake uit 2 instructiesessies, 18 trainingssessies van één uur, 1 tussenevaluatie (na 13 weken), 2 informatiesessies en een evaluatiesessie aan het eind van het programma.

Tijdens de instructiesessies worden de resultaten van de testen en metingen met u besproken. Daarnaast krijgt u instructie over het oefenprogramma. Hierbij wordt de krachttraining uitgelegd en worden de oefeningen en de werking van de cardio- en krachtapparatuur aangeleerd. Wanneer u tijdens de instructiesessie veilig genoeg kunt trainen en de oefeningen op de juiste wijze uitvoert kunt u doorstromen naar de groepsessies.

Uw 6 voordelen

  1. Betere zelfredzaamheid in uw dagelijkse leven en werk
  2. Meer  inzicht in uw aandoening en meer zelfvertrouwen
  3. Uw zorgvraag vermindert
  4. U krijgt plezier in het werk
  5. Uw conditie verbetert
  6. U heeft minder kans om andere chronische aandoeningen te krijgen

Aanmelding

Voor deelname een beweegprogramma is een verwijzing van uw huisarts of praktijkondersteuner nodig.

Maak nu een bewuste keuze voor uw gezondheid!