Beweging

Bewegen doe je iedere dag zonder er altijd bij stil te staan. Je verplaatst je in huis, je fietst naar je werk, je sport en je loopt bijvoorbeeld naar de supermarkt. Wanneer je regelmatig beweegt, neemt de kans op allerlei ziektes en aandoeningen af. Mensen die voldoende bewegen voelen zich fitter, hebben meer energie en kunnen beter omgaan met bijvoorbeeld stress. Onze samenleving vraagt steeds minder beweging van ons; deuren gaan automatisch open, liften en roltrappen vervangen de gewone trap, we nemen vaker de auto en veel beroepen worden zittend uitgevoerd. Het is dus verstandig om erbij stil te staan of je voldoende beweegt. Om te bepalen of je voldoende beweegt gelden er in Nederland een aantal algemene beweegnormen. Deze normen gebruiken we ook binnen De Fysioclub. We vertellen je er graag meer over en nodigen je graag uit om aan te sluiten.

Voeding

Wat is gezonde voeding bij de De Fysioclub? Voeding is één van de
belangrijkste factoren voor een goede gezondheid. Gezond eten vormt, samen met voldoende bewegen, de basis voor een gezond gewicht. Voeding is de brandstof voor je lichaam. Wil je goed presteren dan moet deze brandstof nauwkeurig worden uitgekozen. Een periode van slechte voeding kan een tekort geven aan essentiële voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Je lichaam kan minder goed functioneren en je minder goed beschermen tegen ziektes. Het is dus belangrijk dat je iets weet van voeding, zodat je je bewust bent van de voedingsstoffen die je binnenkrijgt en welke een gunstige of ongunstige invloed op jouw lichaam hebben. Onze visie is gebaseerd op landelijke richtlijnen van het voedingscentrum en de gezondheidsraad.

Eet ik gezond?

Om te weten of je gezond eet zijn er verschillende vragenlijsten ontwikkeld.
• Zelftest voeding en alcohol.
Deze test laat zien hoe jouw voedingspatroon eruitziet.

• Mijn voedingscentrum. Hier kun je een vragenlijst invullen, waar je kunt zien of je gezond eet. Je krijgt adviezen indien je op bepaalde vlakken je eetpatroon kunt verbeteren. Daarnaast krijg je een gratis account waar je jouw gewicht kunt bijhouden, doelen kunt opschrijven en uitgebreide informatie kunt vinden over voeding.

Voeding en De Fysioclub

De Fysioclub heeft alle informatie gebaseerd op landelijke richtlijnen en algemene voedingsadviezen. In Nederland is het voedingscentrum het grote voorbeeld als het gaat om onafhankelijke informatie over gezonde voeding. Het voedingscentrum hanteert de Schijf van Vijf. Dit is een hulpmiddel dat je in een oogopslag laat zien hoe je gezond kunt eten. Neem je genoeg van alle producten die in de Schijf van Vijf staan dan krijg je de voedingsstoffen binnen die nodig zijn om een goede gezondheid te stimuleren en fit te blijven. Bovendien kun je met deze producten eindeloos variëren.

Vijf regels van het voedingscentrum

• Eet gevarieerd.
• Eet niet te veel.
• Eet voldoende groente en fruit.
• Gebruik minder verzadigd vet.
• Ga veilig en hygiënisch om met voedsel.

Mind-set

Positieve gedachtes over voldoende bewegen en gezond eten helpen je om gemotiveerd te blijven en jouw doelen of ambities te realiseren. Welke mindset je hebt, wordt voor een groot deel bepaald door ervaringen uit je verleden. Met deze ervaringen heb jij een bepaald gedrag gevormd. Dit leidt tot onbewuste handelingen of eigenlijk automatisch gedrag. Gedrag dat je misschien wel wilt veranderen omdat het je niet helpt naar een gezondere leefstijl. Denk aan ongezond eten of onvoldoende bewegen. We helpen je graag je positieve punten beter te leren kennen, kansen te grijpen en problemen om te buigen naar oplossingen.

Mijn mind-set

We maken onderscheid in een positieve mindset (groeiende) of een negatieve mindset (statische mindset):

• Positieve mindset. Mensen met een positieve mindset zijn ervan overtuigd dat talent te ontwikkelen is. Deze mensen hebben de interne motivatie om aan zichzelf te werken en door te zetten zodat ze een bepaald doel bereiken.

• Negatieve mindset. Mensen met een negatieve mindset geloven dat talent is aangeboren. Zij hebben het gevoel dat het voor hun bepaald is en dat zij er zelf weinig aan kunnen veranderen. De interne motivatie ontbreekt om echt iets te doen aan veranderingen.

Als je nieuwe situaties vermijdt en probeert vast te houden aan je oude gedrag, zal het je niet gaan lukken om een bepaald nieuw gedrag te ontwikkelen, met als voorbeeld het gedrag dat nodig is om gezonder te eten en meer te bewegen. Het is belangrijk om je veilige comfortzone te verlaten, even je ogen dicht te doen en een sprongetje te maken in het diepe. Voor sommige mensen is dit erg lastig, maar uiteindelijk zal je het ervoor over hebben om je doel te bereiken.

Do you dare to dream?

Positieve mind-set en De Fysioclub

Verandering van mindset vraagt om automatisch gedrag te veranderen. Om gedrag blijvend te veranderen moet je een aantal stappen doorlopen:
1. Openstaan. Je staat open om iets te doen aan je gezondheid bijvoorbeeld meer bewegen en gezonder eten.
2. Weten / begrijpen. Doordat je je hebt ingelezen over bewegen, voeding en balans heb jij inzicht dat je zelf iets kan doen om je gezondheid te verbeteren en ook begrijpt waarom dit belangrijk is.
3.  Je bent gemotiveerd geworden om je gedrag, betreft eten, bewegen en balans, te veranderen.
4. Kunnen. Je weet wat je moet doen om je gedrag, betreft eten, bewegen en balans, aan te passen.
5. Doen. Je voert het gedrag om je gezondheid te verbeteren daadwerkelijk uit.
6. Volhouden. Het lukt je om zelfstandig dit gedrag vol te houden zonder begeleiding.

Wat kan helpen bij het blijvend veranderen van je gedrag?

Voor de eerste 5 fases is begeleiding vanuit De Fysioclub belangrijk. Je kunt informatie en advies vinden op de website of je kunt extra begeleiding krijgen middels een abonnement. Daarna is het de bedoeling dat je zelfstandig je eigen gedrag kunt beïnvloeden. Voor het veranderen van je gedrag moet je de wil en motivatie hebben om te veranderen, je moet het immers zelf doen. Daarnaast zijn er een aantal tips die je kunnen helpen je gedrag te veranderen:

Stel jezelf een doel: Schrijf op wat je wilt veranderen aan jezelf en hoe je dit gaat doen en wat je hiervoor nodig hebt.
Lees informatie over wanneer je voldoende beweegt gedurende de dag en zoek naar ervaringen van andere mensen. Maak een plan hoe je jouw beweeggedrag gaat veranderen. Bepaal ook hoeveel tijd je nodig denkt te hebben om je doel te kunnen bereiken. Stel je doel niet op een te korte termijn. Niemand kan zijn gedrag van de ene op de andere dag veranderen.

Zorg voor vervanging: Ongewenst gedrag afleren is makkelijker wanneer je vervanging zoekt voor datgene dat je wilt afleren.
Stel jezelf bijvoorbeeld een beloning in het vooruitzicht wanneer je een bepaalde mijlpaal hebt bereikt. Gun jezelf bijvoorbeeld na 10x sporten een lekkere massage.

Niet vooruitkijken: Kijk niet naar wat nog voor je ligt om het doel te bereiken te veranderen. Die berg kan dan heel hoog lijken. Kijk juist achter je, wat heb je al bereikt?

Zorg dat je een uitvlucht hebt op een moeilijk moment: Wat kun je eten als je die lekkere chocoladereep bijna niet kan weerstaan? Zorg iets bij de hand te hebben wat jouw hongergevoel wegneemt en wat toch bevorderlijk is voor een gezond voedingspatroon.

Vraag anderen je te helpen: Wanneer mensen in jouw omgeving weten dat jij bepaald gedrag wilt veranderen, kunnen ze je hierbij helpen door jou, op een moeilijk moment van verleiding, daaraan te helpen herinneren.
Vergeef jezelf wanneer je een keer de fout in gaat. Falen is niet erg, zolang je het veranderen daarna weer oppakt. Denk niet dat je het niet kunt. Na verloop van tijd merk je dat je steeds minder vaak de fout in gaat.

Schakel hulp in, als het niet alleen lukt: Wanneer het je niet goed lukt om te veranderen, kun je altijd hulp in schakelen voor meer begeleiding. Dit kan ook bij De Fysioclub door een ‘Medium’ of ‘Heavy’ abonnement te kiezen. Klik hier voor het abonnement dat het beste bij je past. [link]

Tips & adviezen

Applicaties voor op je smartphone
Een applicatie op je telefoon kan je helpen bij gedragsverandering. We weten dat wij zelf niet zo goed zijn in het analyseren van ons eigen gedrag en het herkennen van patronen. Een applicatie kan jou helpen om dit inzichtelijk te maken.

The way of life: Is een gratis applicatie om jezelf gewoontes af te leren. Je geeft aan hoe jouw levensstijl op dit moment is en hoe je graag zou willen dat jouw levensstijl eruitziet. Met een rode en groene kleuren wordt per dag aangegeven of jij je aan jouw nieuwe levensstijl hebt gehouden.

‘We helpen je graag je positieve punten beter te leren kennen, kansen te grijpen en problemen om te buigen naar oplossingen.’

houden. Welke mind-set je hebt, wordt voor een groot gedeelte bepaald door ervaringen uit je verleden. Met deze ervaringen heb jij een bepaald gedrag gevormd. Dit leidt tot onbewuste handelingen, of eigenlijk automatisch gedrag. Gedrag dat je misschien wel wilt voorkomen. Denk aan ongezond eten of onvoldoende bewegen. We helpen je graag je positieve punten beter te kennen. Kansen te grijpen en problemen om te buigen in oplossingen. Benieuwd hoe dat werkt? Lees dan met ons mee.

Balans

In de huidige samenleving wordt er veel van je gevraagd. Je hebt een drukke baan, een gezin en je wilt ook graag aan sport doen. Een goede balans van het lichaam is op dan erg belangrijk. Balans tussen bewegen en niet overbelasten, tussen stress en ontspanning. Zo blijft je lichaam in evenwicht. Wanneer je jouw lichaam belast, moet jouw lichaam deze belasting ook aan kunnen. Dit noemt De Fysioclub de belastbaarheid van het lichaam. Wanneer er geen goede balans is tussen de belasting die gevraagd wordt en de belastbaarheid, kan het lichaam reageren door klachten te ontwikkelen. Niet alleen overbelasting, maar ook een te lage belasting kan gevolgen hebben. Belast je jouw lichaam minder dan de belastbaarheid, dan neemt de belastbaarheid van het lichaam af. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld een minder goede conditie en verlies je spierkracht. 

Ben ik in balans?

Of je in balans bent is afhankelijk van allerlei factoren. Belangrijk is om voor jezelf na te gaan of jij rust en ontspanning hebt tussen alle activiteiten van het leven. Belangrijk is dat je kunt genieten en niet altijd het gevoel hebt iets te ‘moeten’. Zodra je merkt dat er geen rustmomenten zijn, dat je na het werk geen energie meer hebt of ’s nachts wakker ligt omdat je nadenkt over dingen die je nog moet doen, dan zou je balans verstoord kunnen zijn.

Het is goed om na te denken welke activiteiten ervoor zorgen dat de balans verstoord is. Welke activiteiten zijn ‘energievreters’ en welke activiteiten zijn ‘energiegevers’? Zijn deze activiteiten in balans of zijn er veel meer ‘energievreters’ dan ‘energiegevers’? Om meer inzicht te krijgen in de energieverdeling van activiteiten kun je het activiteitendagboek van De Fysioclub bijhouden.

Balans & De Fysioclub

Als het gaat om een gezonde balans in je lichaam onderscheid De Fysioclub twee gebieden waar jij zelfstandig of met begeleiding aan kan werken:

Belasting – belastbaarheid
Met het werkdocument activiteitendagboek ga je dagelijkse activiteiten ordenen. Middels een puntensysteem waar je ‘energiegevers’ en ‘energievreters’ mee inventariseert ga je een basisniveau van activiteiten bepalen. Je beoordeelt de activiteiten en registreert ze opnieuw zodat je de activiteiten goed gaat verdelen over de dag.

We vertellen je er graag meer over bij De Fysioclub.

Zwanger Fit

De zwangerschap is een tijd, waarin er veel met je gebeurt, zowel lichamelijk als geestelijk. Om tijdens de zwangerschap zo fit mogelijk te blijven, ondanks de lichamelijke veranderingen die je doormaakt, kan het fijn zijn om met anderen aan lichaamsbeweging te doen en goed voorbereid de bevalling in te gaan. Het ZwangerFit programma is een programma waarin bewust aanspannen van bekken- en rompspieren, een goede houding handhaven, ontspanning en voorlichting over de bevalling aan bod komen. Ook na de bevalling zal je sneller herstellen wanneer je in betere conditie bent en de actieve controle van de bekkenbodemspieren zal je eerder terugkrijgen.

Zwanger en sporten

Tijdens de zwangerschap veranderen, onder invloed van hormonen, veel processen in het lichaam. Banden verweken, waardoor de stabiliteit in de gewrichten verandert en het lichaam uiteindelijk klaar is om de bevalling mogelijk te maken. Het is verstandig is om bewust met deze veranderingen om te gaan. In het ZwangerFit programma wordt rekening gehouden met deze fysiologische processen in het lichaam, om je zo fit mogelijk door de zwangerschap te helpen. Bewust aanspannen van bekken- en rompspieren, met het handhaven van een goede houding, zijn voorwaarden om het lichaam zo lang mogelijk fit en sterk te houden tijdens de zwangerschap. Dit geeft niet alleen meer kracht tijdens de zwangerschap en bevalling, maar ook na de bevalling zal de aangeleerde actieve controle over de bekkenbodem eerder terugkomen.

Fysioclub ZwangerFit® programma

Het Fysioclub ZwangerFit® programma bestaat uit een actieve training afgestemd op jouw persoonlijke doelen. Een combinatie van cardiotraining op de nieuwste trainingsapparatuur, gerichte oefeningen voor de bekkenbodem, ontspanningsoefeningen en houdingstraining in groepsverband, zullen aan bod komen.
Vanaf week 12 van jouw zwangerschap tot aan de bevalling en vanaf de 4de week na de bevalling tot 9 maanden daarna, kun je deelnemen aan het programma.

Informatie

Benieuwd of het Fysioclub ZwangerFit® programma iets voor jou is? Of wil je extra informatie? Lees dan de ZwangerFit brochure of bel met De Fysioclub.

Klaar om je abonnement te kiezen?

We hebben verschillende abonnementen voor je ontwikkeld, van light tot heavy. Kies gelijk het abonnement dat het beste bij je past.

Abonnement kiezen

Altijd jouw fysiotherapeut
bij de hand!

Een team van specialisten staat voor je klaar om de persoonlijke aandacht te geven die je nodig hebt, op ieder moment, waar je ook bent. Zo heb je jouw fysiotherapeut altijd op zak. Download nu De Fysioclub App.