Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht en wordt door veel mensen als zeer vervelend ervaren. Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn te onderscheiden die een andere behandeling vereisen. In deze blog hebben we het over de meest voorkomende soorten hoofdpijn en hoe je deze kunt herkennen. Nieuwsgierig? Lees dan verder!

Cervicogene hoofdpijn

Van alle soorten hoofdpijn heeft ongeveer 15% van de patiënten last van cervicogene hoofdpijn. Deze hoofdpijn is afkomstig vanuit de nek en wordt veroorzaakt door een gewricht dat niet goed beweegt. Dit kan ontstaan na een val of botsing met de nek maar heeft soms geen specifieke oorzaak. De pijn start vaak in de nek en straalt dan uit naar de achterkant van het hoofd. Beweging verergert de pijn en je kunt je hoofd vaak minder goed bewegen en draaien.

Spanningshoofdpijn

Het grootste deel van de mensen met hoofdpijn heeft last van (spier)spanningshoofdpijn. Deze hoofdpijn kenmerkt zich door een bandgevoel rondom het hoofd en gaat vaak samen met een toename van stress, een verkeerde houding of te weinig beweging. Om deze hoofdpijn te verhelpen is het dus belangrijk om aandacht te geven aan de conditie, het herkennen van stressfactoren en optimaliseren van de houding.

Migraine

Migraine is een heftige vorm van hoofdpijn waarbij sprake is van een spontane tijdelijke vernauwing van de bloedvaten in de hersenen. Een migraineaanval ontstaat wanneer de bloedvaten weer worden verwijd en dit zorgt voor hevige hoofdpijn. Zo’n aanval kan wel tot 72 uur duren. Migraine is vaak chronisch maar kan ook getriggerd worden door bepaalde factoren zoals stress, vermoeidheid of hormonale veranderingen.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is zoals de naam al zegt een periodieke hoofdpijn. Het is een van de meest heftige vormen van hoofdpijn en absoluut geen pretje. De hoofdpijn zet plotseling op en is bijna ondraaglijk. Het begint rond de slapen en straalt uit naar de oogkas maar ook de nek. Een aanval kan tot drie uur duren en mogelijk uitgelokt worden door factoren zoals alcohol, weinig zuurstof en bepaalde medicijnen.

Manuele therapie

Cervicogene hoofdpijn en (spier)spanningshoofdpijn kan door de manueel therapeut goed beoordeeld en behandeld worden. Manuele therapie wordt net als fysiotherapie vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Migraine en clusterhoofdpijn kan de manueel therapeut niet behandelen, hiervoor kan het beste een arts geraadpleegd worden. Bij De Fysioclub kun je uiteraard altijd terecht voor meer informatie of vragen hierover. Wij staan garant voor een wetenschappelijk onderbouwde behandeling.

Heb jij wel eens last van hoofdpijn?