Wat te doen bij etalagebenen? Looptraining en advies

Mensen met etalagebenen hebben last van een krampende pijn in hun benen. Dit ervaren ze met name wanneer ze een flink eind hebben gelopen. Houden ze even rust, dan kunnen ze gewoon weer verder. Dit komt door een verminderde bloedtoevoer naar de benen. Mensen staan dus vaak even stil voor een ‘etalage’, vandaar de naam etalagebenen. Met verschillende aanpassingen, waaronder looptraining, kunnen de klachten worden verminderd. In deze blog lees je er meer over!

Advies bij etalagebenen

Door een verminderde toevoer van bloed naar de benen krijg je etalagebenen. De pijn kan ook doorstralen naar de voeten en billen. De vermindering van bloedtoevoer ontstaat door verstoppingen of vernauwingen in de slagaders van de benen. Dit wordt ook wel slagaderverkalking genoemd. De beenspieren krijgen hierdoor niet genoeg zuurstof waardoor de krampende pijn ontstaat. Ook kan je last krijgen van een doof of moe gevoel in de benen.

Het korte termijn advies bij krampende pijn is om allereerst rust te nemen op dat moment. Wanneer je stilstaat hebben de spieren minder zuurstof nodig en zal de pijn verdwijnen. Ons advies is dan ook om niet te lange afstanden achter elkaar te lopen, hellingen te vermijden en niet te snel te lopen. Ook is het belangrijk om de benen goed warm te houden, door kou kunnen de bloedvaten namelijk vernauwen.

Mogelijke looptraining

Op de lange termijn is het verstandig om looptraining te gaan volgen bij een oefen- of fysiotherapeut. Tijdens deze training zal je eerst een looptest doen waarbij duidelijk wordt wat de status van jouw conditie en maximale loopafstand is. Vervolgens krijg je een persoonlijk trainingsschema, waarbij je wordt getraind met een specifieke looptechniek, waardoor de klachten zullen verminderen. In de training probeer je de afstand die je pijnvrij kunt lopen, groter te maken.

Wanneer je deze training drie tot zes maanden volhoudt, is de kans groot dat je weer pijnvrij lange afstanden kunt lopen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen de etalagebenen worden verholpen door een operatie of dotterbehandeling.

Wat kun je zelf doen?

Wanneer je last hebt van etalagebenen zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen. Wij willen je de volgende tips meegeven:

  • Probeer elke dag minstens een uur te wandelen
  • Leef gezond: eet voldoende groenten en fruit
  • Vervang in je dieet verzadigde vetten voor gezonde vetten
  • Stop met roken
  • Wees niet bang voor de pijn: deze is niet gevaarlijk
  • Vraag hulp aan vrienden of familie
  • Ga bij behoefte praten met een psycholoog of maatschappelijk werker

Klik hier voor meer informatie over de vergoeding vanuit de verzekering bij etalagebenen.

Heb jij wel eens gehoord van etalagebenen?

Last van etalagebenen? De Fysioclub kan je helpen!

De Fysioclub biedt complete en professionele begeleiding indien je last hebt van etalagebenen. Of je nu last hebt van een sportblessure of wilt revalideren na een ingrijpende operatie, wij staan voor je klaar met een persoonlijke oplossing. Je kunt bij ons terecht voor verschillende soorten therapie, zoals fysiotherapie, sportfysiotherapie, manuele therapie, geriatriefysiotherapie, bekkenfysiotherapie, oedeemtherapie of oncologische therapie.

Daarnaast beschikken we ook over andere therapeutische disciplines, zoals ergotherapie en psychologie. Met een team van gespecialiseerde medewerkers bieden wij de best mogelijke zorg. Door middel van een multidisciplinaire aanpak en de kennis van alle gespecialiseerde professionals werken we aan de oplossing voor jouw probleem.

Snel een deskundig advies? Maak dan direct een afspraak

Wil je jouw klachten bespreekbaar maken of dat er een professional naar kijkt?
Maak dan direct een afspraak.

Afspraak maken