Wat te doen bij een tenniselleboog?

Onder de tennissers onder ons is het een bekend begrip, de tenniselleboog.

Ook wel tennisarm genoemd. Een op de drie tennissers krijgt ermee te maken en het is dan ook een van de meest bekende en beruchte blessures bij de sport. Maar ook bij andere sporten of bewegingen kun je last krijgen van een tenniselleboog. In deze blog leggen wij uit wat het precies is en hoe je het kunt behandelen.

Wat is een tenniselleboog?

Een tenniselleboog ontstaat door overbelasting, op de plek waar de onderarmspieren vastzitten aan de elleboogknobbel. Deze spieren lopen door naar de pols en zorgen ervoor dat wij onze pols en vingers kunnen strekken. Wanneer deze spier overbelast wordt, ontstaan er kleine scheurtjes in de pezen. Blijf je de spier belasten, dan worden de scheurtjes steeds groter en krijg je een tenniselleboog.

De overbelasting van deze spier ontstaat wanneer dezelfde beweging vaak wordt herhaald. Om deze reden komt de blessure vaak voor bij tennis en wordt het tenniselleboog genoemd. Andere situaties waarin je deze beweging maakt is bij het indraaien van schroeven of het uitwringen van een doek. Ook bij dagelijkse handelingen zoals het vasthouden vaan een kopje of afwassen wordt de spier gebruikt. Door deze dagelijkse handelingen zal het echter niet zo snel overbelast raken. Zijn er eenmaal scheurtjes, dan kunnen deze handelingen wel erg pijnlijk zijn.

Klachten tenniselleboog

Meestal bouwen de klachten van een tenniselleboog zich geleidelijk op. Eerst voel je met name stijfheid van de spier. Aangezien dit niet zo alarmerend is, gaan de meeste mensen gewoon door met de bewegen. Hierdoor wordt het probleem alleen erger. Na een tijdje zal de pijn heviger worden en straalt de pijn uit naar de onderarm en het hele gewricht.

Heb je de volgende symptomen, stop dan direct met het bewegen van de spier:

  • een knagende pijn aan de elleboog
  • hevige en scherpe pijnscheuten
  • veel pijn bij druk boven de elleboogknobbel
  • pijn wanneer je de pols of vingers strekt

Behandeling tenniselleboog

Wanneer je een tenniselleboog hebt, is het belangrijk om meteen rust te nemen. Ga je door met het bewegen van de onderarmspier, dan wordt de blessure erger en duurt het herstel vaak nog langer. Het wordt aangeraden om minstens twee weken rust te nemen zodra je last hebt van de pijn.

Blijft de pijn aanhouden of keert de tenniselleboog regelmatig terug? Schakel dan een specialist in. Onze fysiotherapeuten kunnen je helpen door middel van specifieke behandeltechnieken zoals bijvoorbeeld dry needling of shockwave. Ook kunnen ze helpen om na een periode van rust, de spier weer op een gezonde manier te herstellen. Met verschillende oefeningen zorg je ervoor dat de spier niet nog erger wordt beschadigd.

Heb jij vragen over de tenniselleboog of heb je soortgelijke klachten maar weet je niet zeker wat het is? Neem dan gerust contact met ons op!

Kijk voor overige klachten aan de elleboog ook eens op onze bodychart elleboog.