Wat kun je zelf doen wanneer je een enkelverstuiking hebt?

Het is bijna iedereen wel eens overkomen: het verstuiken van de enkel. Het kan gebeuren tijdens het sporten maar ook bij een misstap op een stoeprand. Een enkelverstuiking kan erg pijnlijk zijn en vereist eigenlijk meteen aandacht. In veel gevallen lopen mensen er toch vaak mee door. In deze blog vertellen we daarom wat je zelf kunt doen aan een enkelverstuiking en geven we een aantal tips.

Wat is een enkelverstuiking precies?

Een enkelverstuiking is een van de blessures die het meeste voorkomt. Wanneer we het hebben over een enkelverstuiking, bedoelen we een verstuiking of verzwikking van de enkelbanden. Wanneer jij je enkel verstuikt, voel je direct pijn en ontstaat er ook meteen een zwelling. Het wordt ook wel ‘door je enkel gaan’ genoemd.

Je kunt langdurig last hebben van een enkelverstuiking. Zo speelt deze blessure bijvoorbeeld vaak op bij grote belasting van de enkel. Bijna een derde van de sporters heeft last van een enkelverstuiking uit het verleden.

Wat je zelf kunt doen bij een enkelverstuiking

Wanneer je door je enkel gaat, ontstaat er meestal direct een zwelling en soms ook een bloeduitstorting. De zwelling is een teken dat je enkelbanden zijn verrekt. Ook ervaar je waarschijnlijk flink wat pijn. Wat je op dat moment het beste kunt doen:

• Zorg dat de enkel meteen wordt gekoeld. Dit kun je doen met stromend water, een natte spons of een cold pack of diepvrieszak met een theedoek erom heen.
  • Neem pijnstillers wanneer je de pijn graag wilt onderdrukken.
  • Breng een compressiebrace of drukverband aan om de enkel te ondersteunen.
  • Zorg de eerste week dat je enkel rust krijgt en probeer er niet teveel op te steunen als dit erg pijnlijk is. De mate van pijn is deze eerste week een goede graadmeter. Voelt het goed (niet pijnlijk) om de enkel rustig te belasten, dan mag dat.

Kun je de enkel na een tijdje niet belasten zonder hevige pijn te ervaren? Dan is het verstandig om even een arts en/of fysiotherapeut te raadplegen. Wellicht is er dan iets anders aan de hand. Met specifieke testen is goed te beoordelen of het maken van een röntgenfoto noodzakelijk is.

Bewegen weer rustig opbouwen

In de meeste gevallen duurt het ongeveer één à twee weken voordat je de enkel weer normaal kunt belasten. Hierbij is het heel belangrijk dat je deze belasting rustig opbouwt en voldoende controle over de enkel ervaart. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat de enkel opnieuw verstuikt. Om het herstel te bespoedigen kun je bepaalde oefeningen doen. Vraag je fysiotherapeut hiervoor om advies of raadpleeg het internet.

Wanneer de enkel voldoende is hersteld om weer te gaan sporten, is het verstandig om je enkelbanden te beschermen met tape of een brace in specifieke wedstrijdsituaties. Om het risico op een nieuwe enkelverstuiking zo laag mogelijk te houden, kun je dit tot maximaal een jaar dragen tijdens het sporten. Dit is echter ook afhankelijk van de sport die je beoefent en de stabiliteit van je enkel. Ook hiervoor is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen, die jou in jouw specifieke sportsituatie van een goed advies kan voorzien.

Heb jij wel eens je enkel verstuikt?

Bodychart enkel en voet De Fysioclub