Wat is de beste houding achter de computer?

Een groot deel van ons zit dagelijks achter de computer. Voornamelijk om te werken maar tegenwoordig ook om televisie te kijken, een reis te boeken of een spelletje te spelen. Naast dat het heel goed is om regelmatig op te staan en even van de computer weg te lopen, is het ook belangrijk om een gevarieerde houding aan te nemen. Op die manier voorkom je pijnklachten in de nek, rug en schouders. In deze blog vertellen wij je meer over het aannemen van de juiste houding achter de computer.

Het belang van een goede zithouding

Wanneer je een eenzijdige zithouding hebt, kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo kan langdurig in dezelfde houding zitten leiden tot pijnlijke spieren, kortademigheid, hoofdpijn maar ook zenuwklachten. Dit wil je natuurlijk het liefste voorkomen. Het probleem is niet dat de houding niet juist is, maar dat er een gebrek aan variatie en afwisseling is. Bij De Fysioclub hanteren we de lijfspreuk: ‘Er bestaat geen slechte houding, alleen de volgende houding!’. Door een gevarieerde zithouding aan te nemen zorg je voor een goede bloedcirculatie, een makkelijke ademhaling en meer energie.

Een gevarieerde zithouding

Het is dus raadzaam om voor veel variatie te kiezen. Geeft je lichaam aan dat een houding gevoelig wordt, dan is het tijd om te bewegen! Even weg achter je bureau, koffie halen voor je collega’s of de trap op sprinten om naar een collega te lopen i.p.v. een mailtje te sturen. Hoe meer variatie en hoe meer beweging, hoe fijner je lichaam dit vindt. Tijdens de lunchpauze wandelen is ook altijd een goed idee.

Het herkennen van een vervelende zithouding is niet altijd makkelijk. Pas na een tijd in dezelfde houding geeft je lichaam aan dat je moet variëren. Wanneer je wilt relaxen, is de neiging groot om onderuitgezakt te gaan zitten. Wanneer je erg geconcentreerd bent, buig je voorover naar het scherm. Ongemerkt nemen we zo snel verschillende houdingen aan. En dat is prima! Hoe meer variatie, hoe beter. Het is prima om in verschillende houdingen te werken. Maar nog beter is meer bewegen.

Mocht je toch extra aandacht willen voor een optimale zithouding met veel ondersteuning, dan staan je voeten op de grond en zit je met de onderrug tegen de leuning van de stoel. De schouders zijn ontspannen waarbij de hoek van je boven- en onderarm 90 graden zijn. Er is een normale holling in de onderrug, een kleine bolling van de borst en de nekwervels staan rechtop.

Om deze houding te creëren kan een goede stoel bijdragen. Wanneer je langdurig op een stoel zit, is een verstelbare stoel waarmee je de zithoogte, -diepte en -hoek kunt afstellen het meest ideaal.

Tips voor een goede zithouding

Ga meteen aan de slag en gebruik onderstaande tips om jouw zithouding direct te verbeteren.

  • Beweeg en varieer zo veel als mogelijk.
  • Wissel het zitten regelmatig af met beweging. Haal af en toe wat te drinken, je collega ontvangt graag een kop koffie van je!
  • Wandel naar een collega of ga even naar buiten.
  • Gun je lichaam verschillende houdingen, je lijf vraagt erom en geeft het aan als variatie nodig is.
  • Varieer zitten en staan af, een hoog-laagbureau kan hierbij helpen.

Wil je extra ondersteuning voor een optimale zithouding, dan kun je hieraan denken:

  • Stel het bureau waaraan je zit in op ellebooghoogte. Op die manier voorkom je dat je de schouders moet optrekken.
  • Gebruik de hele rugleuning van de stoel en ga er recht tegenaan zitten.
  • Stel het beeldscherm zo in dat wanneer je recht vooruit kijkt, je ogen naar de bovenste rand van het scherm kijken.
  • Laat je onderarmen rusten op het bureau en houd het toetsenbord niet te dichtbij.