Voorkomen van blessures: belasting versus belastbaarheid

Helaas hebben veel mensen regelmatig last van een blessure. Er wordt dan natuurlijk altijd gekeken naar de oorzaak ervan. In de meeste gevallen heeft het te maken met de belasting van het weefsel ten opzichte van de belastbaarheid van het weefsel. Geen idee wat we hier precies mee bedoelen? Dat begrijpen we! In deze blog leggen we daarom uit wat dit precies betekent en hoe blessures vaker kunnen worden voorkomen.

Belasting versus belastbaarheid

Wanneer iemand een blessure heeft, is het heel logisch om je af te vragen wat er fout ging en hoe dit de volgende keer kan worden voorkomen. In de meeste gevallen gaat het om de belasting versus de belastbaarheid. Elk weefsel in het lichaam heeft een bepaalde belastbaarheid. Als we een belasting toevoegen die groter is dan de belastbaarheid (bijvoorbeeld door intensief te sporten), is er een grotere kans op een blessure.

Als we de belasting echter langzaam toevoegen en het weefsel de tijd geven om zich aan te passen aan die belasting, dan kan het wel goed gaan. De belastbaarheid van het weefsel zal dan langzaam toenemen. Op die manier kunnen spieren versterken, wordt de botdichtheid verbeterd en worden pezen veerkrachtiger.

Wanneer de belasting groter is

Maar als we de belasting sneller toevoegen dan dat het weefsel zich kan aanpassen, is de kans op een blessure groot. Wanneer je bijvoorbeeld een baksteen op je voet laat vallen, is de belasting veel groter dan de belastbaarheid, waardoor er geen tijd is voor aanpassing. Dit is echter een voorbeeld wat waarschijnlijk niet zo snel zal voorkomen. Een scenario dat we wel vaak zien, is dat iemand te snel met een nieuwe activiteit begint. Ook hierbij is de belasting groter dan de belastbaarheid. Deze is sneller dan dat het lichaam zich kan aanpassen, waardoor het weefsel wordt beschadigd en de belastbaarheid daalt.

Verkeerde analyse van blessures

Helaas wordt veel mensen verteld dat hun blessure het gevolg is van lichamelijke afwijkingen, zoals asymmetrie in de anatomie of verkeerde bewegingen. Een paar voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een korter been, platvoeten of niet actieve bilspieren. Deze factoren zijn echter onderzocht en de conclusie hiervan is dat veel van deze aandoeningen helemaal niet bestaan. De factoren die wel bestaan kunnen zorgen voor een hogere belasting, maar spelen vaak geen of een hele kleine rol bij blessures. Het feit blijft dat als je lichaam genoeg tijd heeft om zich aan te passen, de kans op pijn of blessures heel klein is. Ook als we niet perfect gebouwd zijn of niet perfect bewegen.

Rustig opbouwen is heel belangrijk

Wanneer je toch een blessure hebt gekregen, moet je tijdelijk de belasting verlagen met rust. Onthoudt daarbij echter wel dat bij een lange rustperiode de belastbaarheid van het weefsel ook afneemt. Het gevolg daarvan is dat er minder belasting nodig is om opnieuw geblesseerd te raken. Om die reden is het goed om beweging altijd rustig op te bouwen en je lichaam de tijd te geven om zich aan te passen aan de belasting. Zolang je het concept van belasting versus belastbaarheid onthoudt, zal je een groot deel van jouw blessures kunnen voorkomen.

Heb jij vaak last van blessures?