Het voorkomen en herstellen van een verstuikte enkel

Het is je vast wel eens overkomen, het verstuiken van je enkel. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kunt al snel je enkel bezeren.

Tijdens het sporten, een stoeprand of een misstap klapt de voet plotseling naar binnen. De enkelband komt hierdoor onder spanning te staan en veroorzaakt scheurtjes. Een dikke enkel is het resultaat. Benieuwd hoe je zo’n verstuikte enkel moet behandelen en kunt voorkomen in de toekomst? Lees dan verder!

Behandelen verstuikte enkel

Wanneer je jouw enkel hebt verstuikt, is het belangrijk om eerst te checken of het niet gebroken is. Wanneer je niet vier stappen kunt lopen zonder hulp, is het raadzaam om een arts in te schakelen. Is het verstuikt? Dan zal je een scherpe pijn voelen die na een paar minuten minder zal worden.

Het eerste wat je moet doen wanneer je een enkel hebt verstuikt, is de enkel omhoog brengen en koelen met ijs. Doe dit een tijdje en probeer dan voorzichtig weer te lopen. Wacht hier niet te lang mee want lopen bevordert het herstel. Neem hierna voldoende rust, de enkel kan zich zo zelf genezen. Blijft de pijn langer dan vier dagen aanhouden? Ga dan naar de huisarts.

Verstuikte enkel voorkomen

Heb jij vaker dan je lief is een verstuikte enkel? Dan kun je de spieren rondom de enkel gaan trainen. Bij het inklappen van de voet moeten de spieren deze klap opvangen. Wanneer de spieren sterk zijn zal je hier geen last van hebben. Zodra de spieren het niet aankunnen, zullen de banden verrekken en kunnen er scheurtjes ontstaan.

Om een verstuikte enkel te voorkomen kun je dus het beste de spieren trainen. Daarnaast is het belangrijk om voor iedere sportieve activiteit de spieren op te warmen. Daarnaast kun je tijdens het sporten een brace dragen om de enkel te verstevigen. Doe dit alleen tijdens het sporten, anders went de enkel aan deze ondersteuning. Tot slot is het altijd verstandig om goed passende schoenen te dragen.

Het voorkomen en herstellen van een verstuikte enkel - De Fysioclub

Tips bij een verstuikte enkel

Om een verstuikte enkel op de juiste manier te voorkomen en te herstellen, hebben wij een aantal tips voor je.

Tips voor het voorkomen van een verstuikte enkel:

  • Let goed op hoe je je voeten neerzet, met name op nieuwe en onbekende paden;
  • Draag een platte schoen met een brede zool;
  • Train (samen met een fysiotherapeut) de onderbeenspieren

Tips voor het herstel van een verstuikte enkel:

  • Koel nooit met ijs direct op de huid maar wikkel dit in een doek of gebruik een icepack;
  • Om de zwelling te verminderen kun je de enkel inzwachtelen, hierdoor wordt het vocht afgevoerd;
  • Wacht na het verstuiken van de enkel zo’n twee tot drie weken met sporten.
  • Beweeg de enkel regelmatig om zo stijfheid te voorkomen;

Heb je vaak last van een verstuikte enkel en wil je graag advies van een van onze fysiotherapeuten? Neem dan gerust contact met ons op.