Sportblessures: hoe voorkom en behandel je ze?

In deze blog vertellen wij je over het ontstaan van sportblessures en geven wij tips over hoe je een sportblessure kan voorkomen én behandelen.

Veel mensen die regelmatig sporten krijgen er vroeg of laat wel een keer mee te maken, een sportblessure. Dit kan heel vervelend zijn en moet goed behandeld worden. Het beste is natuurlijk om de sportblessure helemaal te voorkomen. In deze blog vertellen wij hier meer over en geven wij tips over hoe je een sportblessure kunt voorkomen én behandelen.

Hoe ontstaat een sportblessure?

Tijdens het sporten kan het voorkomen dat je een verkeerde beweging maakt waardoor een blessure kan ontstaan. Een spier wordt verrekt, een pees scheurt of een gewricht kantelt de verkeerde kant op. Bepaalde situaties verhogen het risico op een sportblessure, bijvoorbeeld een ongelijke grond, ongeschikte schoenen of het zetten van veel kracht.

Hoe behandel je een sportblessure?

Wanneer je een sportblessure hebt opgelopen, is het belangrijk dat deze op de juiste manier wordt behandeld. Dit betekent dat niet alleen het symptoom moet worden aangepakt, maar ook de oorzaak van de blessure. Zo voorkom je dat het nogmaals gebeurt of dat de blessure chronisch wordt.

Een sportblessure kan het beste behandeld worden door een fysiotherapeut. Ga bij een blessure daarom altijd even langs bij een huisarts om te kijken welke behandeling noodzakelijk is. Deze kan je voorzien van het juiste advies op dat moment en voor in de toekomst.

Hoe voorkom je een sportblessure?

Het liefst voorkom je natuurlijk een sportblessure. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Zo is het verstandig om altijd een warming-up te doen voordat je gaat sporten. Hierdoor worden de spieren soepeler en is het lichaam fitter. Na het sporten kun je een cooling down doen, dit verkleint de kans op spierpijn en stijfheid.

Daarnaast is het goed om een trainingsschema te maken waarmee je het sporten geleidelijk opbouwt. In één keer intensief sporten, kan erg belastend zijn voor je lichaam. Door regelmatig te sporten en het rustig op te bouwen, voorkom je blessures. Tot slot kun je ook nog spierversterkende oefeningen doen waardoor je onverwachte bewegingen beter kunt opvangen.

Voorbeelden bescherming

Naast actieve oefeningen om sportblessures te voorkomen, is het ook goed om te zorgen voor de juiste bescherming. Zo kun je bepaalde gewrichten tapen of bracen na een blessure, scheenbeschermers dragen, een helm dragen en de juiste sportschoenen kiezen. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan even contact met ons op. Wij adviseren je graag!