Last van spanningshoofdpijn? Dit kun je doen!

Heb jij wel eens last van aanhoudende spanningshoofdpijn? In deze blog vertellen we wat je tegen deze hoofdpijn kunt doen.

Heb jij wel eens een onverklaarbare hoofdpijn die maar blijft sluimeren? Dan kan het zijn dat je last hebt van spanningshoofdpijn. Deze pijn kan worden veroorzaakt door een verkeerde houding maar ook door overbelasting of stress. Heel vervelend! In deze blog vertellen wij je daarom wat je tegen deze hoofdpijn kunt doen.

Wat is spanningshoofdpijn?

De hoofdpijn die kan ontstaan vanuit de nek en schouders wordt spanningshoofdpijn genoemd. Bij langdurige spierspanning in je nek, kunnen de daaraan vastzittende pezen ook pijnlijk worden. Dit zijn meestal de aanhechtingen van de pezen. Deze pijn kan zich uiteindelijk uitbreiden over het hele hoofd.

Spanningshoofdpijn voelt als een constante hoofdpijn, die zowel hevig als licht kan zijn. Ook kan het worden ervaren als een drukkend gevoel, alsof er een band om je hoofd heen zit.

Oorzaak spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan meerdere oorzaken hebben, deze verschillen vaak per persoon. De meest voorkomende oorzaak is een verkeerde houding. Dit kan een verkeerde houding zijn die ontstaat bij het zitten achter een laptop, maar ook tijdens het slapen. Ook kan de spanningshoofdpijn ontstaan door overbelasting van de spieren tijdens het sporten. Daarnaast is stress een factor die de pijn kan verergeren.

Behandeling spanningshoofdpijn

Gelukkig is spanningshoofdpijn goed te behandelen. Het is hiervoor meestal wel noodzakelijk om een fysio– of oefentherapeut in te schakelen. Deze kan de spieren los masseren, waardoor opgehoopte afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en de spieren kunnen ontspannen. Daarnaast weet een fysiotherapeut welke oefeningen geschikt zijn om bepaalde spieren sterker te maken, waardoor de kans op een verkeerde houding kleiner wordt.

Tips voor oefeningen

Hieronder vind je een tweetal oefeningen die je kunt doen wanneer je last hebt van spanningshoofdpijn door een verkeerde houding:

• Leg je hand op je hoofd. Oefen hiermee voorzichtig druk uit terwijl je je oor naar je schouder trekt. Houdt dit een aantal seconden vast, doe de andere kant en herhaal;
  • Sta met een stap verwijderd van een muur. Ga met de hand die het dichtst bij de muur is richting de muur en maak een hoek van 90 graden. Zorg dat de elleboog op schouderhoogte blijft. Draai je borstkas weg van de muur en houdt dit 10 seconden vast. Keer rustig terug en herhaal.

Heb jij wel eens last van stijve nek– en schouderspieren of spanningshoofdpijn?