Rekken en strekken: de waarheden en fabels

In de wereld van de fysiotherapie bestaan er veel verschillende meningen over het rekken en strekken van de spieren. Waar de één zegt dat het goed is voor het functioneren van de spieren, zegt de ander dat rekoefeningen schadelijk kunnen zijn. Maar welke bewering is nu waar? In deze blog geven wij je er meer duidelijkheid over en vertellen we de waarheden en fabels over rekken en strekken.

Rekken maakt spieren langer

Een veelgehoord feitje over het rekken van spieren is dat ze langer worden door het strekken. Dit is echter een fabel. Het rekken van de spieren maakt ze niet per se langer. Wat er wel gebeurt, is dat de pijngrens bij het rekken wordt verlegd. Hoe vaker je rekt, hoe minder pijn je zult ervaren. Rekken zorgt daarmee voor een betere beweeglijkheid, wat voordelig kan zijn tijdens het sporten.

Dynamisch of statisch rekken

Daarnaast is er vaak discussie over het moment van rekken. Moet dit nu juist voor of na de training worden gedaan? De waarheid is dat dit niet duidelijk is en afhangt van de manier van rekken.

Twee veelvoorkomende manieren van rekken zijn statisch en dynamisch rekken. Bij statisch rekken breng je de spier onder maximale spanning en houd je dit een halve minuut vast. Bij dynamisch rekken is de spier constant in beweging. Je kunt je misschien wel voorstellen dat deze vormen van rekken een verschillend resultaat hebben.

Wel of niet rekken?

Maar moet je nu wel of niet rekken? Aan de ene kant zorgt rekken vóór de training voor meer beweeglijkheid en een hogere pijngrens. Aan de andere kant is ook bewezen dat statisch rekken kan leiden tot krachtverlies. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat rekken niet per se de kans op blessures of spierpijn vermindert.

We kunnen daarom concluderen dat zelfs in de wetenschap tegenstrijdigheden te vinden zijn wat betreft rekken en strekken. Er zijn echter een aantal zaken zeker:

  • Rekken voor de training zorgt voor meer bewegelijkheid en een hogere rektolerantie;
  • Bij grote krachtinspanning kun je beter dynamisch dan statisch rekken. Benieuwd welke oefeningen hier precies onder vallen? Bekijk dan deze video;
  • Rekken na het sporten is niet bewezen effectief en kan, om schade te voorkomen, beter niet worden gedaan.

Rekken en strekken is voor velen een vaststaande routine voor of na het sporten. Velen denken dat het voordelen heeft en zien geen reden om er mee te stoppen. Toch is het belangrijk om er eens kritisch naar te kijken. Schade veroorzaken door iets wat zo onschuldig lijkt, zou toch vervelend zijn.