Zo krijg je meer kracht in je schouders!

Om meer kracht in je schouders te krijgen kun je een aantal dingen doen. In deze blog vertellen we er meer over!

Heb jij vaak last van vastzittende schouders, doe je zwaar werk waarbij je de schouders veel gebruikt of vind je brede schouders gewoon heel mooi? Dan ben je vast geïnteresseerd in het trainen van de schouderspieren. Om meer kracht in je schouders te krijgen kun je een aantal dingen doen. In deze blog vertellen we er meer over!

Krachtige schouderspieren

Wanneer de schouderspieren sterk en krachtig zijn, kunnen ze als extra beschermlaag dienen tegen blessures in het bovenlichaam. Ook kan het helpen om schouderdislocaties te verhelpen en voorkomen. Daarnaast kan het je helpen om betere prestaties te leveren tijdens het sporten en is het bevorderlijk voor zowel je fysieke als mentale gezondheid.

Hoe zit de schouder in elkaar?

Je schouder bestaat uit spieren, pezen, botten en bindweefsel. De twee gewrichten in de schouder zorgen ervoor dat je je armen kunt bewegen. De bicepspees zorgt ervoor dat je de bovenarm kunt bewegen en dat de kop van de arm op zijn plaats blijft. De delta spier zorgt er voor dat je je arm kunt optillen. Dit is de belangrijkste spier van de schouder.

Trainen schouderspieren

Er zijn veel verschillende manieren waarop je je schouders kunt trainen. In deze blog beschrijven we twee veel gebruikte oefeningen.

Overhead Press

Bij deze oefening train je met name het middelste deel van de schouders:

    • Pak de stang van een gewicht met beide handen stevig vast en zorg dat je polsen boven je ellebogen uitkomen;
    • Doe je duimen om de stang heen;
    • Buig je knieën licht en zorg voor een neutrale rughouding;
    • Adem rustig in, breng de stang naar boven en adem uit. Breng je schouders omhoog bij het laatste stukje;
    • Laat het gewicht weer rustig zakken, breng de stang tot boven je borstbeen en herhaal.

Front Raise

      • Pak in elke hand een gewicht tussen de 4 en 14 kg, afhankelijk van wat je aan kan en zet je voeten op schouderbreedte;
      • Hef je rechterarm op en probeer hierbij je arm zoveel mogelijk te strekken;
      • Wanneer je arm een hoek van 90 graden heeft, laat je de arm weer zakken;
      • Herhaal dit vervolgens met je linkerarm.

Doe jij wel eens oefeningen om je schouderspieren te trainen?