Kinderen met ziektes van volwassenen: hoe kan dat?

Steeds meer kinderen kampen met ziektes die eigenlijk alleen voor horen te komen bij volwassenen. Zo komen artsen steeds vaker kinderen tegen met een hoge bloeddruk, diabetes of darmklachten. Hoe kan dit precies? En is er iets wat we hier tegen kunnen doen? In deze blog praten we erover en vertellen wij je meer over deze ontwikkeling.

Toename aan volwassen ziekten

Zoals we in de inleiding al even bespraken, neemt het aantal kinderen met volwassen ziekten toe. Dit blijkt onder meer uit wetenschappelijk onderzoek en cijfers van kinderartsen over medicijngebruik. Er zijn duizenden kinderen die last hebben van een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en diabetes. Ook komen er ziektes voor zoals depressie, obstipatie en slaapapneu. Ziektes die over het algemeen alleen te zien zijn bij volwassenen en dan met name wat oudere volwassenen.

De oorzaak

Uit onderzoek van het MUMC blijkt dat de grootste veroorzaker van deze ontwikkeling overgewicht is. Het aantal kinderen met een te hoog gewicht is dan ook hoog in ons land. In 2018 had 11,7% van de kinderen overgewicht, waarvan 2,7% obesitas. Dit komt neer op zo’n 18.000 kinderen die te zwaar zijn. Een te hoog gewicht kan leiden tot een hoge bloeddruk, vette lever en nierproblemen, met alle gevolgen van dien.

De gevolgen

Doordat de kinderen ziektes krijgen die horen bij een te hoog gewicht, worden hen allerlei medicijnen voorgeschreven. Men weet echter niet precies of deze medicijnen wellicht een ander (lange termijn) effect hebben op kinderen dan op volwassenen. Bijwerkingen zijn dan ook goed mogelijk. Ook kunnen kinderen somber worden van medicijnen, waardoor ze neerslachtige gevoelens ontwikkelen, wat kan uitlopen in een depressie.

De aanpak

Over deze aanpak met medicijnen is dan ook niet iedereen het eens. Soms moet een arts wel medicijnen voorschrijven omdat er anders schade in het lichaam ontstaat. Echter is het in veel gevallen beter om de problemen bij de bron aan te pakken. Dit betekent dat de kinderen weer op een gezond gewicht moeten komen. De ziektes kunnen in veel gevallen namelijk worden genezen wanneer er sprake is van enig gewichtsverlies (5 tot 10%).

Gezond leven

Het is dus belangrijk dat kinderen met overgewicht weer gezond gaan leven. Dit is niet altijd makkelijk maar ook niet onmogelijk. Onderstaand een aantal tips die ouders kan helpen om hun kinderen weer gezond te laten worden:

• Veel bewegen: bewegen is ontzettend belangrijk wanneer het aankomt op de gezondheid van een kind. Het zorgt niet alleen voor het verbranden van energie, maar vergroot ook de spierkracht en verkleint de kans op depressie.
  • Gezonde voeding: wat betreft voeding gaat het vaak mis bij de tussendoortjes. Geef je kind bij voorkeur niet meer dan vier tussendoortjes per dag en kies voor gezondere tussendoortjes zoals fruit, rijstwafels, waterijsjes of frisdrank zonder suiker.
  • Belonen: het geven van een beloning kan helpen om je kind aan te moedigen om gezonder te leven. Geef ze bijvoorbeeld een zakcentje om de auto te wassen of te helpen in de tuin of motiveer ze met een stappenteller of app.
  • Het goede voorbeeld geven: tot slot is het belangrijk om als ouder het goede voorbeeld te geven. Kinderen doen onbewust veel van hun omgeving na. Ga er bijvoorbeeld met je kind op uit en bereid samen een gezonde maaltijd.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw kind voldoende beweegt en gezond eet?

Bronnen:

• De Volkskrant