Het belang van bewegen voor ouderen

Dagelijks voldoende bewegen is belangrijk voor iedereen. Het is een goede manier om zowel je lichaam als brein gezond te houden. Het verkleint namelijk de kans op verschillende ziektes en zorgt voor een goede mentale gezondheid. Om zo vitaal mogelijk de oude dag in te gaan, is het ook voor ouderen belangrijk om te blijven bewegen. In deze blog vertellen wij hier meer over.

Ouderen in beweging

Voor de groep ouderen in onze samenleving is het belang om te blijven bewegen groot. Door namelijk elke dag minstens een half uur te bewegen, blijven de spieren soepel en de conditie stabiel. Het zorgt daarnaast ook nog eens voor meer zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Het bewegen hoeft geen intensieve sport te zijn, ook wandelen, fietsen of tuinieren is prima.

Vermindert kans op ziektes

Een groot voordeel van regelmatig bewegen is dat het de kans op ziektes vermindert. Zo is lichamelijke beweging goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Ook kan het bij mensen met een chronische ziekte de pijn terugdringen en zorgen voor een beter dagelijks functioneren.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat regelmatig bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert. Bewegen bevordert het concentratievermogen, het geheugen en vertraagt het proces van Alzheimer.

Voordelen van bewegen

Om je een overzicht te geven van de voordelen van bewegen, hebben we ze even op een rijtje gezet:

  • Bewegen is goed voor de spieren, gewrichten en botten
  • Bewegen verhoogt de weerstand
  • Bewegen werkt stress verlagend
  • Bewegen stimuleert de stofwisseling en zorgt voor een stabiel gewicht
  • Bewegen is goed voor de mentale gezondheid
  • Bewegen draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd
  • Bewegen vermindert de kans op ziektes

Risico’s bewegen

Sommige ouderen vinden het lastig om dagelijks voldoende te bewegen omdat ze bang zijn om te vallen of om een blessure te krijgen. Op latere leeftijd is de kans hierop inderdaad groter en duurt de genezing van een botbreuk of blessure langer. De angst om te vallen is echter de grootste voorspeller om te vallen. Het is daarom belangrijk dat je met regelmaat en zelfvertrouwen beweegt. Zo worden de fysieke mogelijkheden behouden. Indien gewenst kan dit onder deskundige begeleiding worden gedaan.

Het is in ieder geval niet verstandig om minder te bewegen. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een verhoogde kans op blessures en maakt de kans om te vallen juist groter. Ons advies is dan ook: beweeg elke dag maar doe dit met beleid en respecteer je grenzen. You can’t go wrong with being strong!