Heeft roken invloed op je beweeglijkheid?

Dat roken niet goed voor je is dat weten we inmiddels allemaal. Het tast de werking van de longen aan en kan kankerverwekkend zijn. Wat veel mensen echter niet weten is dat het ook invloed kan hebben op je beweeglijkheid. Hoe dat precies in zijn werk gaat, vertellen wij je in deze blog.

Sporten en roken

Wanneer jij je lichaam inspant moet er zuurstof naar de spieren worden vervoerd. Dit wordt gedaan door de hemoglobine. In de tabaksdamp van een sigaret zit koolmonoxide, die zich 300 keer sneller bindt aan hemoglobine dan zuurstof. Hierdoor kan er dus minder zuurstof naar de spieren worden vervoerd. Je kunt wel begrijpen dat dit de beweeglijkheid van het lichaam niet bevordert.

Lager energielevel

Daarnaast zorgt roken er ook nog eens voor dat je energielevel omlaag gaat. Op het moment dat iemand een sigaret rookt, krijgt die eerst een opwekkend en energiek gevoel. Naarmate de hoeveelheid nicotine echter weer verminderd, gaat de energie weer omlaag. Wanneer je op een dag een aantal sigaretten hebt gerookt, zou je motivatie om te gaan bewegen of sporten dus lager liggen dan iemand die niet rookt.

Minder longcapaciteit

Door roken wordt er schade veroorzaakt aan de longen. Je spieren krijgen minder zuurstof, je raakt eerder buiten adem en houdt inspanning minder lang vol. Dit kan voor iemand een reden zijn om niet meer in beweging te komen, het levert immers geen plezier op. Dit kan leiden tot een vicieuze cirkel waarin weinig beweeglijkheid is.

Risico op acute hartdood

Er zijn echter genoeg rokers die wel sporten. In principe een goed idee: hoe meer beweging hoe beter, geldt voor iedereen. Toch kleeft er ook een risico aan. Zo verhoogt roken het risico op acute hartdood tijdens het sporten. Roken tast namelijk de bloedvaten aan, ook die van het hart.

Minder herstelvermogen

Daarnaast duurt het genezen van blessures langer bij rokers. Om te herstellen van een blessure is een goede doorbloeding nodig. Nicotine zorgt er echter voor dat bloed- en haarvaatjes dichtgeknepen worden, dit wordt ook wel vasoconstrictie genoemd. Wanneer je rookt is het herstelvermogen daarom minder.

Stoppen met roken door te bewegen

Het goede nieuws is dat sporten en beweging kan helpen om te stoppen met roken. Mensen die zijn gestopt met roken en regelmatig sporten, houden het beter vol om niet te roken. Beweging zorgt voor minder behoefte aan een sigaret en leidt de aandacht af van ontwenningsverschijnselen. Beweging kan ook klachten die ontstaan bij het stoppen, zoals stress, obstipatie en slechte nachtrust verminderen.

Wist jij dat roken invloed kan hebben op je beweeglijkheid?