Goede adviezen voor ouders

Als ouder is het fijn om je kinderen met zoveel mogelijk dingen te kunnen helpen. Dit is echter niet altijd even eenvoudig. Opvoeden gaat niet vanzelf en soms neemt je kind niets van je aan. Je kind gezond laten eten en voldoende laten bewegen, kan dan ook best lastig zijn. Om je een handje te helpen hebben wij daarom een aantal goede adviezen voor ouders op een rij gezet.

Ouderadviezen voor kinderen van 4 t/m 12 jaar

Er zijn vijf gouden regels wanneer het aankomt op de opvoeding van kinderen:

  1. Gezonde voeding volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum of een diëtiste;
  2. Minimaal 60 minuten actief (buiten)spelen per dag;
  3. Maximaal 60 minuten schermtijd per dag;
  4. Minimaal 2 keer per week sporten;
  5. Maak het leuk en doe mee met de goede voornemens voor je kind!

Tips om meer te bewegen

Vind je het lastig om je kind voldoende te laten bewegen? Hieronder hebben wij een paar leuke ideeën verzameld:

  • Betrek je kind in de dagelijkse activiteiten in huis (zoals stofzuigen, tafeldekken, de was, koken, etc.);
  • Vier leuke dingen (bijv. verjaardagen) met actieve uitjes. Ga bijvoorbeeld eens op de fiets naar de speeltuin of pak lunch in een tas en ga picknicken in het bos;
  • Bekijk het speelgoed van je kind eens goed, zit er wel voldoende speelgoed bij wat actief spelen uitlokt (sportuitrusting, ballen, tennisraket, goede fiets, gooi en vangspelletjes)?;
  • Geef je kind gezonde keuzes: wil je buiten spelen of dansen op muziek?

Activiteitenlijst

Leuke spelletjes voor binnen:

  1. Twister
  2. Standbeeldendans, stoelendans of gekke bekkendans (Dansen en bij teken stilstaan als een standbeeld of een gekke bek trekken);
  3. Krant om krant lopen (Twee kranten om en om op de vloer leggen en zo naar de andere kant van de kamer komen alsof je over stenen in een rivier loopt);
  4. Verstoppertje (ook met voorwerpen); ‘Wie-is-de-Mol’ geld verstoppen in huis zorgt gegarandeerd voor veel lol;
  5. Zakdoekje leggen.

Leuke spelletjes voor buiten:

  1. Kat en muisspel (Iedereen maakt een staartje met een lintje of touw, de spelers proberen hun eigen staartje te behouden en er een van de ander af te pakken);
  2. Skeeleren/rolschaatsen;
  3. Hinkelen (Zet met stoepkrijt een hinkelroute uit);
  4. Maak gebruik van moderne applicaties; Speel ‘Jachtseizoen’ in het bos op de telefoon van je kind;
  5. Stoelendans (Bedenk alternatieven voor de stoel, bijv. een hoepel of een tak);
  6. Frisbee gooien/badmintonnen;
  7. Paaltjes/flesjes voetbal (In deze voetbalvariant moet iedereen een paaltje of fles bewaken en tegelijkertijd proberen dat van andere spelers omver te schieten);
  8. Ren náááár de….. (Om beurten iets noemen en dan een sprintje wie er het eerste is);
  9. Stoepranden (De kinderen staan op de stoep aan weerszijden van de straat. Wie aan de beurt is probeert de bal precies op de rand aan de overkant te gooien);
  10. Tienbal (Maak 2 teams en gooi de bal 10 keer over met je teamgenoot, het andere team probeert de bal af te pakken).

Probeer passieve activiteiten te vermijden:

  • Maximaal 1 uur schermtijd per dag. Een goede regel kan zijn dat je kind net zolang buiten speelt als hij of zij tv kijkt. Laat je kind niet alles achterelkaar kijken, maar kijk een speciaal programma en doe het daarna uit. Vraag jezelf af hoe het zit met je eigen gebruik van je smartphone? Practice what you preach!
  • Geen tv op de kinderkamer. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die een tv op hun kamer hebben, minder gezond zijn dan kinderen die dat niet hebben.
  • Gun je kinderen echter ook ‘vrije tijd’ en ontspanning. Even chillen en soms vervelen kan heerlijk zijn en goed voor mentale ontspanning en het ontstaan van nieuwe creativiteit. Samen chillen is nog gezelliger.

Blog - Goede adviezen ouders

Tips voor gezonde voeding

  • Je kind gezond laten eten is niet altijd makkelijk. Kinderen vinden zoet eten vaak lekkerder en laten de groenten liggen. Onderstaand een aantal tips om je kind gezonder te laten eten;
  • Minimaliseer gezoete dranken tot 1-2 glazen per dag;
  • Geef maximaal 2-3 tussendoortjes (10-uurtje, extraatje na school) per dag (200-300 kcal in totaal);
  • Sla geen maaltijden over, 3 maaltijden per dag (sla vooral het ontbijt niet over);
  • Ontbijt elke ochtend samen met je kinderen aan tafel;
  • Dring geen eten op aan je kind, uit onderzoek is gebleken dat je kind zijn hongergevoel aanpast aan de hoeveelheid calorieën die het eerder die dag heeft binnengekregen. Een kind verliest zo de eigenschap om zelf aan te voelen wanneer het genoeg gehad heeft die dag;
  • Probeer discussies met je kind te voorkomen door calorierijk voedsel en drinken niet meer in huis te halen of buiten het zicht van je kind te bewaren;
  • Bepaal vaste tijden voor maaltijden en tussendoortjes;
  • Eet aan tafel zonder TV, smartphone of iPad;
  • Gebruik eten niet als troost of beloning. Troost je kind door het een knuffel te geven of even vast te houden. Je kunt een kind ook belonen door samen iets leuks te doen;
  • Betrek je kind bij het bereiden van lekker en gezond eten; samen boodschappen doen en koken;
  • Laat je kind de tafel dekken als een heus restaurant. Dat eet veel gezelliger!
  • Geef je kind gezonde keuzes: wil je een appel of een stukje ontbijtkoek?

Tot slot is het belangrijk dat je nog geen eigen verantwoordelijkheid van je kind verwacht bij het opvolgen van de adviezen. Je bent als ouder verantwoordelijk voor wat en hoeveel je kind eet en drinkt en hoeveel het beweegt. Probeer het zo goed mogelijk te doen, maar wees niet teleurgesteld als het niet altijd lukt.

Wat zijn jouw goede adviezen voor ouders?