Een tennisarm terwijl je niet tennist? Het kan!

De naam doet het al vermoeden: je kunt last krijgen van een tennisarm wanneer je teveel tennist. Het herhaaldelijk maken van dezelfde beweging, kan leiden tot overbelasting en veel pijn. Maar een tennisarm krijg je niet alleen na het spelen van tennis, ook andere activiteiten kunnen tot deze aandoening leiden. In deze blog lees je er mee over.

Wat is een tennisarm?

Wanneer iemand last heeft van een tennisarm betekent dit dat de buitenste elleboogknobbel geïrriteerd is. Op deze plek zitten namelijk de onderarmspieren vast aan de elleboog. Deze zogeheten ‘polsstrekkers’ zijn overbelast geraakt waardoor deze plek bij bepaalde bewegingen pijnlijk is. Ook kan de pijn uitstralen naar de onderarm. In sommige gevallen is de binnen- en onderzijde van de elleboog belast, dit wordt ook wel een golferselleboog genoemd.

Een tennisarm heeft doorgaans twee oorzaken: de onderarmspieren waarmee je de hand strekt zijn langdurig overbelast of er is sprake van een kortdurende sterke overbelasting van de onderarmspieren. Bij dat laatste voel je de overbelasting direct.

De symptomen van een tennisarm

Vermoed je dat je een tennisarm hebt? De volgende symptomen en klachten duiden op een tennisarm:

• een pijnlijke plek rond het bot aan de buitenzijde van de elleboog;
  • pijn op de plek waar de pees zich aan het bot hecht;
  • pijn in de onderarmspieren;
  • toename in pijn wanneer de pols wordt gestrekt;
  • moeizaam om arm volledig te strekken;
  • pijn bij het oppakken van voorwerpen;
  • pijn als de hand wordt dichtgeknepen.

De behandeling

De pijn van een tennisarm is erg vervelend. Gelukkig is het op de lange termijn niet schadelijk. De meeste tennisarmen genezen uit zichzelf, al is daar tijd en geduld voor nodig. Het genezingsproces kan soms wel 6 maanden tot een jaar duren. Er kan echter wel een gerichte behandeling worden uitgevoerd om de genezing te stimuleren. Het is allereerst goed om uit te zoeken waar de klachten precies zijn ontstaan, om herhaling te voorkomen. Zo kan een tennisarm ontstaan tijdens het sporten maar ook werkgerelateerd zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat de arm zoveel mogelijk normaal wordt gebruikt, om stijfheid te voorkomen. Door de arm te blijven bewegen, blijven de spieren in goede conditie. Het is dus af te raden om een mitella of tape te dragen. Beweeg de arm voorzichtig, doe lichte rek- en strekoefeningen van de onderarmspieren en probeer scherpe pijnklachten te vermijden. Milde pijnklachten tijdens activiteiten is geen probleem.

Heb je veel pijnklachten? Dan kun je pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen slikken. Mochten pijnklachten langer aanhouden (meer dan 3 maanden) dan is gestructureerde en gedoseerde opbouw van belasting aan te raden.

Mocht je het lastig vinden om bovenstaande zelf te doen, dan kun je natuurlijk altijd de hulp inschakelen van een fysiotherapeut. Hij of zij kan je begeleiden tijdens de behandeling van de tennisarm.

Heb jij wel eens last gehad van een tennisarm?