De oorzaken van hardloopblessures

Hardlopen is heerlijk! Het is goedkoop, lekker in de buitenlucht, zorgt voor een goede dosis lichaamsbeweging en verbetert je conditie in korte tijd. Hardlopen is echter ook een sport die relatief snel kan leiden tot blessures. Een veelgehoorde tip bij het hardlopen is dan ook: 'Koop goede hardloopschoenen, dan voorkom je blessures!”. Deze uitspraak blijkt echter niet helemaal waar te zijn. In deze blog vertellen wij er meer over en leggen we uit wat dan wél de oorzaken van hardloopblessures zijn.

Sport met de meeste blessures

Uit onderzoek van Ongevallen en Bewegen in Nederland (OBiN) is hardlopen de sport met de meeste blessures. Per jaar is de sport verantwoordelijk voor maar liefst 710.000 blessures. Bij 220.000 van deze blessures was een medische behandeling nodig en 160.000 blessures werden behandeld door een fysiotherapeut. Ook opvallend is dat 60% van de blessures plotseling ontstonden en 40% geleidelijk. Een groot deel van de hardloopblessures is dan ook een herhaling van een oude blessure.

Het belang van goede schoenen

Wanneer je regelmatig hardloopt, zijn goede hardloopschoenen van belang. Tijdens het hardlopen vang je namelijk bij elke landing op een voet, ongeveer drie keer je eigen lichaamsgewicht op. Daarnaast kunnen slecht zittende schoenen blaren en pijn veroorzaken of slijten ze snel op een bepaalde plek. Het is echter niet zo dat hardloopschoenen blessures veroorzaken. Daar is meer voor nodig.

Ontstaan hardloopblessures

‘Hoe ontstaan hardloopblessures dan wel?’, zal jij je misschien afvragen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan een verhoogd BMI zorgen voor teveel belasting van de voeten, zorgt teveel hardlopen ook voor een verhoogde belasting en kunnen eerdere blessures weer opkomen door het hardlopen.

Voorkomen blessures

Om hardloopblessures te voorkomen is het daarom vooral belangrijk dat je rustig opbouwt met het lopen en gebruik maakt van een warming-up. Aangezien je jouw conditie bij hardlopen sneller opbouwt dan de rest van je lijf, loop je als snel te lang of te vaak. Het geheim is dus om altijd rustig te beginnen en langzaam verder te gaan. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van een hardloopschema of een sportcoach. Meer weten over een goede warming-up? Bekijk dan deze video.

Last van blessures

Heb je toch last gekregen van een hardloopblessure? Neem dan voldoende rust en raadpleeg eventueel een fysiotherapeut. Deze kan je goed begeleiden en zorgt ervoor dat de blessure zo snel mogelijk wordt verholpen. Ook kan hij of zij je tips geven om een eventuele blessure in de toekomst te voorkomen.

Ben jij iemand die regelmatig gaat hardlopen?