7x broodje aap in de fysiotherapie

Binnen het domein van de fysiotherapie gaan er soms nogal wat verhalen rond. Mensen horen opvallende klachten van elkaar en vertellen die een stukje dramatischer door. Zo ontstaan er broodje aap verhalen die helemaal niet waar zijn. In deze blog scheiden wij de zin van de onzin en vertellen we je de meest voorkomende broodje aap verhalen.

Bij artrose slijten gewrichten sneller door bewegen

Bij artrose denken veel mensen aan ouder worden en versleten botten. Ze denken dat door beweging de gewrichten zijn aangetast. Dit klopt echter niet, artrose kan namelijk op alle leeftijden voorkomen. Bij artrose wordt het kraakbeen ruw en verdwijnt deze soms helemaal. De bewering klopt dus niet. Bewegen is juist heel belangrijk bij artrose!

Van krachttraining krijg je korte spieren

Regelmatig hoor ik deze bewering om me heen. Yoga en krachttraining kun je om deze reden beter niet samen doen. Onzin! Je wordt namelijk niet per se minder lenig van krachttraining. Het hangt af van de manier waarop je traint. Wanneer je krachtoefeningen met de volledige range of motion uitvoert, kun je zelfs leniger worden.

Na een hernia heb je de rest van je leven rugklachten

Een hernia is een ontsteking van de rugzenuw vlakbij de tussenwervelschijf. Dit kan erg veel pijn veroorzaken met name in het been en soms is een operatie noodzakelijk. Echter bij 80% van de patiënten ruimt het lichaam de hernia zelf op en zal de pijn vanzelf minder worden. Ook fysiotherapie kan bevorderlijk zijn. De bewering klopt dus niet.

Bekkenscheefstand zorgt voor rugklachten

Bekkenscheefstand bestaat eigenlijk helemaal niet. Kleine asymmetrie komt heel vaak voor en is normaal. Bij rugklachten wordt vaak de schuld gegeven aan het bekken, terwijl het een normale asymmetrie heeft. De link tussen de kleine asymmetrie en de rugpijn is snel gelegd maar er is hier geen oorzakelijk verband.

Beenlengteverschil zorgt voor rugklachten

Ook voor deze bewering geldt: een klein verschil is normaal en kan het lichaam prima opvangen. Verschillen tot één centimeter zijn niets om je zorgen over te maken. Is het beenlengteverschil groter dan één centimeter? Dan kan dit vaak worden opgelost door het verhogen van de zool door middel van een voetzooltje of fysiotherapie.

Fysiotherapie staat gelijk aan massage

Sommige mensen denken dat naar de fysiotherapeut gaan een half uurtje lekker ontspannen is door middel van een massage. Patiënten weten dat dit niet helemaal het geval is. Fysiotherapeuten gebruiken soms massage als techniek om de spieren te doorbloeden en soepel te maken. Een ontspannende behandeling, zoals in een massagesalon, is gericht op wellness en heeft een minder fysiotherapeutische werking.

Bij een manipulatie wordt de rug rechtgezet

Manipulatie is een techniek om de spieren van een gespannen rug te laten ontspannen en zo pijn te verlichten. Er is dus geen sprake van het rechtzetten van de rugwervels, zoals sommigen denken. Een manipulatie heeft voornamelijk effect op de neurologische aansturing van spieren en gewrichten. Na een manipulatie ervaar je minder pijn, meer beweeglijkheid en meer ontspanning.

Welke broodje aap kende jij nog niet?