Hoe maak je van bewegen een gewoonte?

9 tips om van lichamelijke beweging een gewoonte te maken.

Beweging en sport is niet alleen gezond voor je lichaam, het is ook gezond voor je geest. Wie voldoende lichaamsbeweging krijgt, voelt zich energieker, blijft beter op gewicht, zit beter in zijn vel en is beter bestand tegen stress en lichamelijke klachten. Er zijn geen redenen om niet te bewegen binnen jouw mogelijkheden. Toch kan het moeilijk zijn voor mensen om beweging in te plannen in het dagelijks leven. Zodra iets een gewoonte wordt, wordt het makkelijker om te doen. Dit geldt ook voor lichamelijke beweging.

Met de volgende tips zorg je ervoor dat bewegen een gewoonte wordt in jouw dagelijks leven.

  1. Begin vandaag nog. Het is nooit te laat om te beginnen, zie het als het begin van een fitter leven. Als je beweging en sport in je leven wilt integreren als gewoonte, begin dan vandaag nog. Niet uitstellen dus tot een goed moment. Volgende week wordt al snel volgende maand en voor je het weet ben je weer een half jaar verder. Weer of geen weer, druk of niet, een gewoonte creëren begint door het gewoon te doen.
  2. Vaste tijden. Ga op vaste momenten in de week aan jouw sportgewoonte werken. Als de momenten te veel wisselen is het al snel makkelijker om het uit te stellen en van uitstel komt afstel. Op vaste momenten wordt deze tijd beter vrijgehouden en wordt dit een vast tijdstip in je dagelijkse leefpatroon.
  3. Begin klein. Je hoeft niet direct een hele zware training voor jezelf op het programma te zetten. Bij een te zware training ga je er tegenop zien en goed voor je lichaam is het ook niet na een hele tijd niet bewegen. Bouw het voor jezelf op en begin met wat voor jou goed voelt. Eerst een kortere tijd sporten, waarna je jezelf steeds meer uitdaagt de activiteit iets langer of intensiever te maken.
  4. Zoek een leuke activiteit. Zoek een sport of activiteit die jij leuk vindt om te doen. Het wordt lastig om een gewoonte in te bouwen die je saai vindt. Als je weer die saaie sport moet gaan doen, werkt dat niet motiverend.
  5. Houd je resultaten bij. Het zien van het resultaat van waar je mee bezig bent werkt motiverend. Probeer te letten op dingen waaraan je merkt dat je vooruitgang boekt. Misschien kun je langer of harder rennen, misschien kun je zwaardere gewichten tillen, misschien houd je je energie beter vast gedurende de dag. Probeer deze gegevens op te merken.
  6. Zorg voor de juiste mindset. Houd in gedachten dat zodra je lichamelijke beweging in je dagelijks leven inbouwt, je werkt aan een betere gezondheid en een energieker leven. Denk aan hoe je je voelde de vorige keer na het sporten. Misschien wat spierpijn, maar ook vrolijker. Het voelde goed jezelf in te spannen.

    Zie het als een moment voor jezelf. Je gaat lekker uitwaaien en kunt je aandacht even op jezelf richten in plaats van de mensen om je heen. Denk aan de voordelen en probeer negatieve gedachten over sporten niet toe te laten. Het zal je niet helpen om sporten als gewoonte in te bouwen als je het als iets negatiefs blijft zien.

lichamelijke beweging De Fysioclub

  1. Sportende mensen om je heen. Of je nou liever alleen aan het bewegen gaat of samen, andere mensen die van sporten houden kunnen je helpen in je motivatie. Zoek een sportmaatje als dat een stok achter de deur geeft of ga om met mensen die ook graag sporten.
  2. Leuke outfit, fijne spullen. Bewegen wordt makkelijker in de kleding waarin jij je prettig voelt. Zorg dat je goede schoenen hebt als je gaat hardlopen of kleding draagt die fijn zit. Vergeet je favoriete muziek niet, waar jij prettig op beweegt!
  3. Zorg voor nog meer activiteit. Naast de vaste momenten waarin je sport inplant kun je nog meer lichamelijke beweging in je dagelijks leven krijgen door de fiets te pakken in plaats van de auto, door de trap te nemen in plaats van de lift, door zelf het huishoudelijk werk te doen en door dagelijks een stuk te wandelen. Probeer je hele leven actiever te krijgen naast de vaste beweegmomenten.

Iedereen kan bewegen, jij ook, heb daar vertrouwen in. Geloof in je kunnen en dat je op die manier werkt aan een gezonder leven. Zorg daarnaast voor een gezond eetpatroon, je zal beloond worden met een gezonder en fitter leven.

Bron:

De Fysioclub gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord