Hoe zet je de eerste stap naar een gezondere voeding?

6 eerste stappen naar een gezondere voeding.

Er wordt tegenwoordig zo ontzettend veel geschreven en geadviseerd over gezonde voeding dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien en dus maar helemaal niet meer beginnen hun eetgewoonte aan te passen. Als het ene dieet het helemaal is, wordt dit weer ontkracht door de ideeën van een nieuw dieet. Tja, het woord dieet, dat wordt al snel geassocieerd met afvallen. Een gezond eetpatroon aannemen is niet per se afvallen, het is onderdeel van een gezondere leefstijl. Het is makkelijker dan je denkt dus begin vandaag met een paar eerste stappen en je leert vanzelf wat je wel of niet moet eten en hoeveel. Stop met jezelf te voeden met middelen die niet goed zijn voor je en begin met goed voor jezelf te zorgen.

De volgende 6 stappen leiden je naar een gezondere voeding

  1. Begin klein. Het is over het algemeen moeilijk voor mensen om in een keer een gewoonte aan te leren. Gezonder eten is het afleren van een gewoonte, waar een nieuwe voor in de plaats komt. Begin met het weglaten van een ongezond voedingsmiddel bijvoorbeeld suikers. Neem daarna de volgende stap, laat de geraffineerde koolhydraten weg, daarna de bewerkte voedingsmiddelen zoals pakjes en zakjes en daarna de goedkopere plantaardige olie. Zo zal je stap voor stap meer ongezonde voedingsmiddelen vervangen voor de gezonde.
  2. Kies producten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Je hoeft daarvoor echt niet naar de lokale boer of een biologische winkel. In de supermarkt liggen genoeg gezonde onbewerkte producten. Kies voor groente en fruit dat niet in blikken of potten zit, maar zo vers mogelijk. Groente en fruit zit boordevol vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Kies voor volkorenbrood en niet voor het bewerkte witbrood, daar zitten meer voedingsstoffen in en minder suiker. Neem zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en volkorenpasta in plaats van normale pasta. De vezels in de volkoren producten prikkelen je darmen en zorgen voor een betere stofwisseling en stoelgang.
  3. Doe bewust je boodschappen. Maak van tevoren een lijstje en houd je daaraan. Ga bewust om met wat je in je boodschappenmandje legt en neem daar de tijd voor. Kijk op de etiketten wat er in het product zit. Hoe langer de lijst met ingrediënten hoe ongezonder het voor je is. Er zitten meer toegevoegde stoffen in als kunstmatige conserveringsmiddelen, smaakstoffen, aroma’s en stabilisatoren. Niet bepaald onbewerkt dus. Ga geen boodschappen doen op de lege maag! Dan komt je thuis met producten waar je spijt van krijgt.
  4. Pas de 80-20% regel toe. Dit is de wet van de minste inspanning. Deze regel is niet alleen in de zakenwereld toepasbaar, ook voor een betere gezondheid kun je dit principe gebruiken. De regel houdt in dat je met een kleine inspanning, de 20%, al 80% resultaat kan behalen. Het geeft je ruimte om ook eens te zondigen. Geen schuldgevoelens dus wanneer je een keer geniet van een bitterbal of lekker toetje.
  5. Verzamel lekkere, gezonde recepten en plan een weekmenu. Dit voorkomt dat je terugvalt in een ongezond eetpatroon op momenten dat je geen kookinspiratie hebt. Het helpt je wennen aan je gezondere eetpatroon en je hoeft niet steeds tot alle frustratie te ‘zoeken’ naar wat je wilt gaan eten. Door te plannen wat je die week gaat eten, voorkom je dat je op drukke momenten kiest voor iets ongezonds. Bovendien blijf je gevarieerd eten en alle voedingsstoffen binnenkrijgen.

Gezondere voeding 6 eerste stappen naar een gezondere voeding De Fysioclub
 

  1. Eet niet te veel, te snel en eet met aandacht (mindful). Als je in een rustig tempo eet, ben je eerder verzadigd. Neem de tijd voor iedere hap om bewust te proeven. Als je een ‘vol’ gevoel hebt smaakt je eten ook minder lekker, dus waarom zou je dooreten? Probeer de smaken van de natuurlijke producten te onderscheiden en de structuur te ervaren. Je zal ontdekken dat natuurlijke producten veel lekkerder smaken en daarom een voorkeur voor een gezondere voeding krijgen.

Eet zo min mogelijk bewerkt voedsel maar voedsel dat vers en natuurlijk is. Eet gevarieerd en minder grote porties en veel groente en fruit. Een nieuwe gewoonte aanleren heeft tijd nodig, dus iedere kleine stap is een stap vooruit naar een gezondere leefstijl. Zorg goed voor je lichaam, je zal je fitter voelen, meer energie hebben en minder klachten ontwikkelen.

 

Bron:

De Fysioclub gebruikt naast functionele cookies ook cookies om te werken met onze livechat. Wanneer je optimaal gebruik wilt maken van onze diensten raden we je aan deze cookies toe te laten, dit kun je doen door het vinkje hiernaast aan te vinken en op akkoord te klikken. Wanneer je dit vinkje niet aanvinkt zullen we alleen de functionele cookies plaatsen. Meer informatie.

Akkoord