10 tips voor schouderklachten

Iedereen heeft wel eens last van pijn in de schouder. Schouderklachten kunnen meerdere oorzaken hebben maar worden vaak veroorzaakt door overbelasting of een verkeerde houding. In deze blog geven we je 10 tips voor schouderklachten.

Schouderklachten ontstaan meestal op kantoor of tijdens het sporten, maar ook het weer of vermoeidheid kunnen een rol spelen. Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk van deze klachten af. In deze blog geven we je daarom 10 tips voor schouderklachten.

Ontlast de schouder

Probeer bij schouderklachten, de schouders zo veel mogelijk te ontlasten. Dit klinkt misschien logisch, maar is erg belangrijk. Neem rust totdat de klachten verdwijnen en probeer niet teveel te tillen. Worden de klachten nauwelijks minder? Ga dan even langs bij de huisarts voor een eventuele behandeling.

Gebruik je schouderspieren op de juiste manier

Wanneer je terugkerende schouderklachten hebt, is je houding misschien verkeerd. Door de schouderspieren te trainen en deze op de juiste manier te gebruiken, kun je dit verhelpen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan kun je het beste een fysiotherapeut inschakelen. Deze kan je helpen bij het trainen van de juiste spieren zodat de klachten verdwijnen.

Voorkom met warming-up

Heb je regelmatig last van schouderklachten na het sporten? Probeer dit dan te voorkomen door een warming-up te doen voordat je met de schouders vreemde bewegingen gaat maken. Met name bij zwemmen of racket- en gooisporten is het verstandig om een warming-up te doen van tevoren.

Bekijk je werkplek kritisch

Vaak worden schouderklachten veroorzaakt door een verkeerde zithouding. Bekijk daarom je werkplek kritisch en zorg dat het bureau op de juiste hoogte staat. De armen moeten terwijl ze erop rusten een hoek van 90 graden kunnen maken. Zorg daarnaast voor een goede bureaustoel die de rug en schouders ondersteunt.

Blijven bewegen

Door te lang in dezelfde houding te blijven zitten, verstijven je spieren. Het is bij schouderklachten daarom belangrijk om in beweging te blijven. Doe regelmatig wat rek- en strekoefeningen, loop op een werkdag even naar een collega of ga een blokje om. Beweeg alleen wanneer dit binnen je pijngrens ligt. Is dit niet het geval, dan is het verstandig om een arts te raadplegen.

Gebruik een zalf

Een andere manier om de zeurende pijn in de schouder te verlichten is het aanbrengen van een pijnstillende zalf. Ga bij de drogist op zoek naar Tantum crème of Voltaren gel en smeer dat op het meest pijnlijke gebied van de schouder.

Manuele therapie of fysiotherapie

Blijven de schouderklachten aanhouden? Dan kan manuele therapie of fysiotherapiehelpen om je van de klachten af te helpen. Door middel van manueel therapeutische technieken en specifieke oefeningen zorg je voor meer kracht in de schouderspieren. Ook kan een therapeut je helpen bij het voorkomen van de terugkeer van schouderklachten.

10 tips voor schouderklachten

Zorg dat je uitgerust bent

Wanneer je vermoeid of gestrest bent, kan er spanning ontstaan in de schouders. Schouderklachten kunnen hierdoor lang aanhouden. Zorg dus voor voldoende slaap, gezonde voeding en de nodige rustmomenten in een dag.

Wil je meer informatie over de behandeling van schouderklachten? Neem dan contact op met De Fysioclub om een afspraak te maken met een van onze therapeuten.

Verkoel of verwarm de schouder

De meningen over wat het beste is, zijn hierover verdeeld. Bij de een werkt bij pijn het verkoelen van de schouder beter, bij de ander het verwarmen. Kijk wat voor jou werkt en bedek je schouder met een ice pack of een warme zalf. Beiden kunnen een verlichtende werking hebben.

Neem pijnstilling

Het nemen van pijnstillers zal langdurige klachten niet verhelpen maar voor kortstondige schouderklachten kan het helpen om pijnstilling in te nemen. Denk hierbij aan klassieke pijnstillers zoals paracetamol of ontstekingsremmers zoals Ibuprofen.

Akkoord